FAQ - Rådgivning

Her finder du ofte stillede spørgsmål om rådgivning til erhverv.

Hjælp til afgifter

Bruger du energi til at drive din virksomhed og din produktion - også kaldet procesenergi - kan du få godtgørelse.

Det kunne f.eks. være til:

  • Belysning
  • Drift af maskiner
  • Kontordrift f.eks. computere
  • Ovne

Energi kan være både elektricitet men også gas, kul og fjernvarme. Der er desuden mulighed for delvis godtgørelse for den el, du anvender til rumvarme, varmt vand og komfortkøling.

Vil du gerne vide mere om afgifter, så kontakt EWII Rådgivning på 73 63 30 70.

Som udgangspunkt kan en momsregistreret virksomhed få godtgjort de fleste energiafgifter hos SKAT.

Kontakt vores energirådgiver for flere informationer:

Martin Vesterbæk
mave@ewii.dk
28 35 73 39

Hjælp til CO2 regnskab

Alle private og offentlige virksomheder kan få lavet et CO2 regnskab. Vi kigger på alle aktiviteter der udleder CO2 f.eks. energikilder, el, brændsel, varme, transport, produktionsprocesser, affald, spildevand, indirekte udledninger mv.

Kontakt EWII Rådgivning på raadgivning@ewii.dk eller 73 63 30 70, hvis du vil vide mere.

Prisen på et CO2 regnskab afhænger af branche og størrelsen på din virksomhed. Det afgør nemlig hvor mange timer, vi skal bruge på at indhente og analysere data. Derfor beder vi jer kontakte os for et konkret tilbud.

Kontakt EWII Rådgivning på raadgivning@ewii.dk eller 73 63 30 70.

CO2 – også kaldet kuldioxid - er en gasart, som både er naturlig og menneskeskabt. Den naturlige gas udledes f.eks., når vi ånder ud eller når organisk materiale nedbrydes. Den menneskeskabte gas skabes hovedsageligt ved forbrænding af fossile brændstoffer.

Hjælp til databaseret energiledelse

Databaseret energiledelse betyder, at vi ser på data om den bygning, din virksomhed holder til i og bygningens energiforbrug. Tallene bruger vi til at se, hvor din virksomhed har mulighed for at reducere energiforbruget.

Kontakt EWII Rådgivning på raadgivning@ewii.dk eller på 73 63 30 70, hvis du vil høre mere om databaseret energiledelse.

Ved databaseret energiledelse får din virksomhed:

  • Løbende overblik over din virksomheds energiforbrug og virksomhedens muligheder for energibesparelser – og dermed også muligheder
    for økonomiske besparelser
  • Et overskueligt system til at arbejde løbende med energioptimering
  • Dokumentationen for energiforbruget til godtgørelse af energiafgifterne

Energistyring er en simpel metode til at:

  • Få et overblik over dit forbrug af varme, vand og el og spare på disse
  • Fastholde opnåede besparelser
  • Få viden om hvornår det kan betale sig at investere i besparende foranstaltninger
  • Følge afkølingen over anlægget, så straftariffen i tide kan undgås
  • Få et bedre indeklima
  • Mindske CO2 udledningen

Kontakt EWII Rådgivning på raadgivning@ewii.dk eller på 73 63 30 70, hvis du vil høre mere om energistyring.

Din virksomhed kan søge tilskud til de nødvendige investeringer i forbedret eller nyt udstyr. Du skal bare huske at søge tilskud inden, du går i gang med det konkrete projekt.

Læs om energitilskud

ISO 50001 er en international standard udviklet af International Organization of Standardization (ISO) og kan anvendes i alle organisationer uanset størrelse. ISO 50001 leverer en struktur til at etablere, styre og forbedre virksomhedens energiforbrug og –besparelse.

ISO 50001 er kompatibel med andre anerkendte ledelsessystemer, såsom miljøledelsessystemet ISO 14001 og kvalitetsledelsessystemet ISO 9001.

Energiledelse er et ledelsessystem med fokus på virksomhedens energiforbrug. Det har til formål at hjælpe virksomheder med at skabe overblik, systemer og processer, som løbende optimerer og reducerer energi- og ressourceforbruget.
Udover løbende at reducere energiforbruget er der også krav om løbende optimering og forbedring af selve energiledelsessystemet på den enkelte virksomhed.

Hjælp til energimærkning

Et energimærke er gyldigt i 10 år. Sælges bygninger flere gange inden for gyldighedsperioden, kan det samme energimærke benyttes.

Alle nyopførte bygninger på 60 m2 eller derover skal energimærkes før ibrugtagning eller færdigmelding. Derudover er der krav om energimærkning ved:

  • Salg eller udlejning
  • Nybyggeri
  • Offentlige bygninger over 250 m2
  • Bygninger til erhverv over 1.000 m2

Kontakt EWII Rådgivning på raadgivning@ewii.dk eller 73 63 30 70, hvis du har spørgsmål til energimærkning af erhvervsbygninger.

Prisen på energimærkningen afhænger af bygningens størrelse, opførelsesår samt hvilken type energimærkning, der ønskes - og hvilke krav og forudsætninger virksomheden selv har. Derfor beder vi jer kontakte os for et konkret tilbud.

Kontakt EWII Rådgivning på raadgivning@ewii.dk eller 73 63 30 70.

Hjælp til energisyn

Prisen på et energisyn afhænger af din virksomheds størrelse og om den er fordelt på flere lokationer. Det afgør nemlig hvor mange timer, vi skal bruge på at indhente og analysere data. Derfor beder vi jer kontakte os for et konkret tilbud.

Du kan kontakte EWII Rådgivning på raadgivning@ewii.dk eller på 73 63 30 70, hvis du vil høre mere om energisyn.

Energisynet foregår ved at vi:

  1. Indsamler relevante data
  2. Gennemgår bygninger, anlæg og udstyr
  3. Analyserer data og udarbejder energisynsrapporten
  4. Gennemgår rapporten og evt. sørger for indberetning

Kontakt EWII Rådgivning på raadgivning@ewii.dk eller 73 63 30 70, hvis I har spørgsmål til energisyn.

Et energisyn er en grundig gennemgang af din virksomheds bygninger, anlæg, udstyr og transport, hvor fordelingen af virksomhedens energiforbrug og energiforhold kortlægges. Resultaterne af gennemgangen analyseres og bruges til at identificere muligheder for energieffektivisering.

Hver fjerde år skal virksomheder have foeretaget et energisyn. Det er et led i EU’s energieffektivitetsdirektiv.

Energisyn er obligatorisk i store virksomheder. De danske regler siger, at virksomheder med over 250 ansatte eller en omsætning på mindst 50 millioner euro og en årlig balance på mindst 43 millioner euro er omfattet kravet om energisyn.

Når virksomheden har fået foretaget et energisyn, skal det indrapporteres til Energistyrelsen, som godkender det. Der er intet krav om at virksomheden skal gennemføre besparelsesforslagene fra energisynsrapporten.

Hjælp til energitilskud

For at få økonomisk støtte til at energieffektivisere, skal din virksomhed søge tilsagn om tilskud, før energispareprojektet igangsættes. Tilsagnet tildeles via Energistyrelsens ansøgningsrunder, hvor ansøgerne konkurrerer om at opnå tilskud på baggrund af støttebeløbets størrelse.

Ansøgningsrunderne til erhvervspuljen er kun åbne 2 uger ad gangen 5 gange om året. Det er derfor vigtigt, at du får screenet for rentable energibesparelser i god tid, så du kan få forberedt den nødvendige dokumentation på energispareprojektet, til ansøgningsrunden åbner.

Vi kan rådgive dig og hjælpe med beregning af besparelsespotentiale, ansøgning om tilskud samt dokumentation. Ring til EWII Energirådgivning på 73 63 30 70.

Din virksomhed kan få tilskud til en række energibesparende tiltag. Erhvervspuljen har særligt fokus på at fremme tiltag, hvor der konverteres fra fossil energi til el. Energistyrelsen prioriterer derfor denne type projekt, når der gives tilsagn om tilskud.

Du kan blandt andet søge tilskud til:

  • Udskiftning af kedel med varmepumpe
  • Udskiftning af belysning med LED lyskilder
  • Etablering af varmegenvinding
  • Energioptimering af procesanlæg

Du kan kontakte EWII Rådgivning på raadgivning@ewii.dk eller på 73 63 30 70, hvis du skal have hjælp til at ansøge om energitilskud.

Energistyrelsens erhvervspulje afløser den tidligere Energiaftale af 2018 og Klimaaftalen for energi og industri 2020. Erhvervspuljen gælder foreløbigt indtil 2030.

Formålet med puljen er at støtte energispareprojekter, der styrker virksomhedernes konkurrenceevne og bidrager til at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 % i 2030. Puljen er målrettet privatejede produktions-, handel- og servicevirksomheder.

Kunderådgiver erhverv

Lad os kommunikere digitalt

For at kunne benytte Selvbetjeningen er det en forudsætning, at virksomheden tilmelder sig digital post.

Med digital post er du altid på forkant med de vigtigste informationer fra EWII, og du har alle dokumenter fra EWII samlet ét sted.

Bliv klogere på digital post

Kunderådgiver

Din hverdag

Erhvervsservice til vores elkunder

Hos EWII har vi oprettet et erhvervsteam, så det nu bliver nemmere for dig som elkunde, at komme i kontakt med os.

Hold dig opdateret i Selvbetjeningen

Som kunde hos EWII har din virksomhed adgang til Selvbetjeningen.

Her kan du se og udskrive virksomhedens regninger og følge jeres forbrug af eksempelvis el, vand og varme.

I Selvbetjeningen kan du også tilmelde vores sms-service for driftsforstyrrelser, så du får besked i tilfælde af nedbrud.

Gå til Selvbetjeningen