Er wifi og mobilstråler farlige?

Eller kan du roligt streame løs fra mobilen på dit netværk?

Har dine forældre også fortalt dig, at dine øjne var på vej til at blive firkantede, hvis du sad for længe eller for tæt på fjernsynet?

Den er vi vidst mange, der har hørt i barndommen. Og ja - enkelte af os kan da ikke sige sig fri for også at have brugt den vending i ny og næ. Men vi ved efterhånden godt, at øjnene ikke ændrer form.

Vi ved til gengæld også, at vi hver dag udsættes for stråling fra både mobiltelefoner og wifi netværk. Men er det egentlig farligt?

Vi ser nærmere på, hvad Sundhedsstyrelsen har at sige om emnet.

Mobiltelefoner og wifi netværk er en fast del af vores hverdag i dag. Og det har sat vores tanker igang. For har vores teknologiske hjælpemidler en sundhedsfarlig bagside af medaljen i form af stråling?

Er det for eksempel farligt når du sover med mobiltefonen lige ved siden af på natbordet? Det er der mange af os, der har vænnet os til. Men burde vi i virkeligheden bytte telefonen ud med et godt gammeldaws vækkeur?

Det er ikke bevist at strålerne er farlige

Der er foretaget utallige studier af om strålingen fra mobiltelefoner og wifi er farlig. Men lad os slå det fast med det samme. Sundhedsstyrelsen vurderer, at du ikke skal frygte strålerne fra den trådløse teknologi.

Derfor kan du roligt sætte fuld fart på dit wifi signal

Men selvom det altså ikke er videnskabeligt bevist, at strålingen er decideret farlig, så er der alligevel god grund til at tænke sig om i forhold til, hvordan du bruger din mobil.

Sundhedsstyrelsen anbefaler

Faktum er, at vi bliver udsat for stråler. Og Verdenssundhedsorganisationen WHO har da også vurderet at stråling fra radio- og mikrobølger er ’muligvis kræftfremkaldende’.

Men det er stadig ikke endegyldigt bevist, at strålerne skader vores helbred. Så betegnelsen ’muligvis kræftfremkaldende’ er påstemplet ud fra et forsigtighedsprincip, fordi det ikke helt kan bevises.

Det kan du selv gøre for at mindske stråling

Du kan selv ved hjælp af et par små kneb mindske strålingen fra din mobiltelefon. Sundhedsstyrelsen anbefaler eksempelvis, at du taler mindre i telefon – men bruger sms i stedet. At du bruger et headset, og at du ikke sover med mobilen tæt ved hovedet.

Faktisk kan du også opnå en bedre nattesøvn, hvis du ændrer lidt på mobilvanerne. Hvis du er en af dem, der liiige skal tjekke mails, se næste afsnit i serien eller bare scrolle dig igennem 40-50 meter Facebook-feed, inden du lægger dig til køjs – så lad være. Hvis du gør det, er du godt i gang med at programmere din hjerne til at holde sig vågen. Og det er selvsagt dumt lige inden sengetid. 

Du kan for øvrigt se alle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen her.

Nogle kan føle sig ramt

Selvom Sundhedsstyrelsen altså vurderer, at vi ikke skal være bange for vores helbred, når vi kommunikerer trådløst, så kan nogle mennesker godt føle, at de har symptomer.

Rødme, hovedpine, koncentrationsbesvær, svimmelhed, træthed eller en tømmermænds-agtig-tilstand. Sådan beskriver en række personer de gener de oplever, og som de mener stammer fra trådløs kommunikation. Det kaldes El-allergi eller elektromagnetisk hypersensitivitet og forkortes EHS.

Det er dog værd at nævne, at der ikke er påvist en sammenhæng mellem symptomerne og brugen af trådløs kommunikation.

Du kan roligt streame videre

Vi kan altså fortsat leve i ro og mag med både vores mobiler og de trådløse netværk. Så du kan fortsat give den gas med at streame, game og surfe løs på nettet.

Din digitale hverdag

Hvilken hastighed er mest efterspurgt?

Fibernettet bidrager naturligt til en stigning i andelen af bredbåndstilslutninger med høj hastighed.

Din digitale hverdag

Guide til videoopkald

Se, hvordan du kommer i gang, og hvorfor fiberbredbånd er det oplagte internet at bruge til at kommunikere via video på internettet.