Discoåret 2022 gav prisregn og modvind

PRESSEMEDDELSER • 12-04-2023, 09:50

For den jysk-fynske energikoncern EWII var 2022 et år med usædvanlige rytmer. Med masser af gode takter har koncernen én hånd i vejret, mens energikrisen påvirkede regnskabsåret negativt og sender den anden hånd nedad. Trods rekordstor tilgang af kunder endte koncernen med et underskud.

”Alle dele af koncernen er blevet testet som aldrig før, og 2022 var et rigtig discoår, hvor vi havde masser af grunde til at strække armene i vejret. Samtidig peger en hånd nedad, fordi vi som følge af energikrisen ikke endte tilfredsstillende økonomisk,” siger administrerende direktør for EWII Koncernen, Lars Bonderup Bjørn.

I 2022 fik EWII Koncernen et samlet underskud på -324 millioner. Især datterselskabet EWII Invest, der står for koncernens passive aktier og obligationer, har fået vægtskålen til at tippe i negativ retning. EWII Invest var præget af udviklingen på de finansielle markeder, og endte året med et urealiseret underskud på -226 millioner kroner.

Den historisk store forskel mellem afdækningsprisen og spotprisen på el i efteråret, var en anden udefrakommende udfordring for koncernen. Kombineret med at elkunderne på kort tid reducerede deres forbrug markant, endte det med at koste EWII dyrt.

”EWII stod i efteråret modsat andre elselskaber fast på at dække vores fastprisydelser til kunderne, og vi gav samtidig i en periode privatkunder fri mulighed til at skifte fra kvartalspris til elprodukter med variabel pris. Det kostede, men jeg er ikke i tvivl om, at det var det rigtige valg, og vores stigende antal af kunder fortæller det samme. Den tillid, som kunderne viser os, er fundamentet til, at vi forventer et langt bedre 2023,” siger Lars Bonderup Bjørn.  

Den elementære tillid mellem kunder og koncern er også en af årsagerne til, at EWII gik foran i branchen og kæmpede mod acontoopkrævninger, så kunderne ikke skal agere bank for deres elselskab. Lige som koncernen i efteråret og vinteren 2022 har været stærkt kritisk over for politikernes ”vinterpakke”.

Samlet har EWIIs måde at møde markedet på betydet en tocifret vækstrate i det samlede kundetal.

”I 2022 skulle vi agere i en ny verden, der påvirkede årets resultat. Men vi ser også langsigtet på vores investeringer og aktiviteter, og på den værdi de skaber i samfundet og for vores kunder. Vi har værnet om at være forbrugernes virksomhed, og jeg hæfter mig ved, at det er lykkes, når man ser det stigende antal elkunder,” siger bestyrelsesformand Anders Skovdal.  

Prisregn og rekordtilgang

Energikrisen udløste ekstraordinær stor interesse fra forbrugerne. Hos EWII blev antallet af kundehenvendelser firedoblet i forhold til tidligere år, og derfor gearede koncernens kundeservice op og udvidede åbningstiderne. En indsats som analyseinstituttet Wilke kårede til ”Branchens Samlede Bedste Kundeservice 2022”.

”Med god kundeservice og ved at tilbyde produkter af høj kvalitet og udvikle gode digitale løsninger er vi lykkes med både at fastholde og tiltrække nye kunder. Kombinationen af kundernes øgede behov, og EWIIs fokus på kompetent og personlig rådgivning har givet en rekordstor tilgang af kunder. Det er koncernens største succes i 2022,” siger Lars Bonderup Bjørn.

Det var dog langt fra den eneste succes i løbet af året. Her blev EWII blandt andet også nomineret af Arbejdsmiljørådet til Arbejdsmiljøprisen for arbejdet med psykologisk sikkerhed. Lige som koncernen blev kåret som vinder af prisen ”Danmarks Sundeste Virksomheder” og vandt bronze ved Danish Digital Award for sin IT-arkitektur.

Rivende udvikling

Flere andre områder gav også gode toner i løbet af 2022. I januar købte EWII bredbånd-brandet Kviknet og blev dermed landsdækkende på bredbåndsområdet. Samlet havde de to bredbåndsbrands Kviknet og EWII Bredbånd en positiv udvikling i antallet af kunder. Ligeledes blev developerselskabet TOWII Renewables lanceret i samarbejde med Tokyo Gas.

2022 blev året, hvor EWII for alvor gik ind i markedet for offentlige ladestandere til elbiler. Første skridt var aftalen om at etablere 1350 ladestandere i Københavns Lufthavn, og siden er aftaler med en række kommuner i hele landet kommet til. Ved udgangen af året stod cirka 2500 ladestandere i ordrebogen.

”Danskerne er i stor stil ved at tage elbilen til sig, som en del af den grønne omstilling, og den rejse er EWII med på med opsætning og drift af ladestandere på kommunale P-pladser. Vi vinder fortsat udbud i mange kommuner, og det er et område, som vil bidrage positivt til forretningen fremover,” siger Lars Bonderup Bjørn.