Fjernvarme eller varmepumpe? Nyt center skal sikre danskerne den rette rådgivning om opvarmning

PRESSEMEDDELSER • 15-06-2021, 07:48

Det er afgørende for den grønne omstilling, hvordan Danmark bliver opvarmet – de gamle olie- og gasfyr skal fyres, og opvarmning af boliger og bygningsarealer skal være bæredygtigt. Derfor lancerer EWII Koncernen nu et varmekompetence-center, hvor al viden om varme kan findes samme sted.

Det er afgørende for den grønne omstilling, hvordan Danmark bliver opvarmet – de gamle olie- og gasfyr skal fyres, og opvarmning af boliger og bygningsarealer skal være bæredygtigt.

Det lyder enkelt, men det er lettere sagt end gjort:

I dag foregår rådgivning om fjernvarme ét sted. Information om varmepumper skal man hente et andet sted, mens overskudsvarme håndteres af det lokale fjernvarmeselskab. Og så kommer det naturligvis også an på, hvilken opvarmning, der allerede er på adressen eller tilgængelig i området.

”Det er til gene for erhvervslivet og en snubletråd for den grønne omstilling, at varmeområdet er så fragmenteret, som det er i dag,” lyder det fra EWII Koncernens administrerende direktør, Lars Bonderup Bjørn.

Det vil energikoncernen EWII nu gøre op med ved at samle al varmerådgivning på ét sted.

Derfor lancerer EWII Koncernen nu et varmekompetence-center, hvor al viden om varme kan findes samme sted.

Ikke gift med en bestemt løsning

Visionen for centret er, at kunder skal kunne henvende sig og få hurtigt og klart svar på spørgsmålet: ”Hvordan får jeg den bedste, grønne varme?”

”Problemet i dag er, at man er nødt til at henvende sig steder, hvor der er en forudindtaget præference. Fjernvarmeselskaberne har en interesse i at sælge fjernvarme, og varmepumpe-virksomhederne vil sælge varmepumper. Det er der ikke noget odiøst i, men det er en anakronisme i en bæredygtig brydningstid. Der er brug for et sted, hvor rådgiverne ikke er gift med en bestemt løsning på forhånd,” lyder det fra direktøren.

Det er EWII Koncernen som skabt til, fordi som multiforsyningsselskab ligger den fornødne viden allerede i huset:

”Vi har både et fjernvarmeselskab, en rådgivningsafdeling og en varmepumpevirksomhed samlet under samme tag, og er dem, der forstår samspillet med elnettet bedst. Vi er med helt nede i maskinrummet, og kan rådgive derfra, og det er en styrke, som naturligvis skal komme kunderne til gode”, siger direktøren, der understreger, at der i centret sker nødvendig vidensdeling.

”Vi skal have alle gode kræfter i spil nu, så vi kan få gennemført en meningsfuld, grøn omstilling,” lyder det.

Solid viden og digitale værktøjer

Varmekompetencecenteret, der fysisk ligger i EWII Koncernens hovedkvarter i Kolding, henvender sig for nuværende primært til erhvervskunder, og partnerskaber indenfor varme-industrien:

”Vi kan levere en pakke, der gør livet nemmere for selskaber, der ønsker at konvertere til grøn varme, hvor der både indgår kompetent rådgivning, samt al det administrative,” siger Lars Bonderup Bjørn, og nævner for eksempel et overskueligt og brugervenligt afregningssystem, målerarbejde og datahjemtagning. Selskabet sælger i dag også varmepumper på abonnement til private.

Men det er tanken, at centret skal udvide sig til på sigt også at håndtere privatpersoners behov for rådgivning om grøn opvarmning:

”Vi har til hensigt at opbygge og udvikle et center, hvor der løbende kommer nye ydelser til, fordi vi tror på, at bred rådgivning er en del af fremtiden for varmeområdet. Det er en gevinst for den grønne omstilling, hvis vi kan frigøre os fra silotænkning og sætte alle mand på dæk indenfor det her område,” siger Lars Bonderup Bjørn.