EWII lancerer nyt, grønt produkt med to blade

PRESSEMEDDELSER • Apr 16 2021, 06:29

Forbrugerombudsmanden lancerede sidste år en mærkningsordning med det sigte at sikre et gennemsigtigt marked. Den ordning har EWII Koncernen haft for øje med det nye produkt, der lanceres i dag: Grøn Fremtid. Produktet inkasserer to blade i ordningen.

Forbrugerombudsmanden lancerede sidste år en mærkningsordning med det sigte at sikre et gennemsigtigt marked. Den ordning har EWII Koncernen haft for øje med det nye produkt: Grøn Fremtid, der indkasserer to blade i ordningen.

Produktet er lavet på certificeret 100 procent grøn strøm, og er samtidig bygget op omkring anbefalingerne for Rådet for Grøn Omstilling til, hvordan et ægte, grønt produkt skal sættes sammen.

Og i et bugnende marked, hvor branchen netop er i færd med at definere, hvad der egentlig ligger bag betegnelsen ”grøn”, får produktet pæne ord med på vejen fra Rådet for Grøn Omstillings direktør Claus Ekman:

”Det er det grønneste produkt, jeg er stødt på indtil videre. Det indeholder både adgang til en energirådgiver, incitament til at bruge strømmen, når den er grønnest, og en fornuftig model for klimabidrag,” lyder det fra direktøren.

Ordningen er skruet sammen, så produkter enten kan få ét blad – for produkter, der er baseret på 100 procent vedvarende energikilder – eller to blade. To blade bliver tildelt de produkter, hvor producenten har gjort en ekstra indsats for at reducere CO2-udslippet.

EWII: Brug mærkningsordningen

Hos EWII er direktør for salg og kundeservice, Klaus Hieronymus Stenger godt tilfreds med det flotte skudsmål af Grøn Fremtid. Men uanset, hvor man handler, så opfordrer han forbrugerne til at være kritiske.

”Vi ved af erfaring, at der ligger meget arbejde i at sikre sig det ekstra grønne blad,” siger han og uddyber:

”Vi skal gøre os klart, at vores branche og vores produkter er komplicerede. Nu pibler det frem med grønne produkter alle steder, fordi vi er i gang med en grøn omstilling - og her skal vi sørge for, at branchen forbliver gennemsigtig. Det hjælper Forbrugerombudsmandens ordning os med,” siger han.

Uanset hvor man handler, så er det vigtigt, at man som forbruger stiller krav til sin elhandler, siger salgsdirektøren:

”Min opfordring er, at man som forbruger kræver, at kvaliteten er i orden, også på det grønne parameter. Vi har en fantastisk chance her for at gøre en reel forskel på det grønne område i energibranchen. Det er vigtigt, vi griber den,” siger Klaus Hieronymus Stenger.