Det er vist ok at råbe 'OK boomer' efter mig

Bragt i Erhvervslivtrekanten den 5. oktober 2021

Klimaklumme: En af vores tålmodige kunder vil gerne have Gustav Winklers "Jeg vil vente ved telefonen" på som ventetone i vores kundeservice.

Da jeg fortalte det til min kæreste, var den prompte reaktion "OK boomer" - og til dem, der ikke ved, hvad det betyder, men godt kender Gustav Winkler, hører udtrykket egentlig teenagere og unge til og udtrykker foragt for den generation, som voksede op i de glade årtier efter anden verdenskrig.

Det er ingen nyhed, at der er generationskonflikter, men generationernes syn på vores forbrug af energi er meget forskellig. Den generation, som fik de glade år efter krigen, kom også til at opleve energikrisen i 70erne.

For dem er energi en omkostning – noget, vi skal spare på for at få pengepungen til at række. Sådan ser energiens verden ikke ud for de unge.

For dem handler energi om en klimakrise og frygt for fremtiden. De kalder på handling og sætter økonomien i anden række.

Det kom også stærkt til udtryk i den norske valgkamp, men det gør sig også gældende i Danmark. De unges frustrationer styrkes kun af en forældregeneration, som hverken er vokset op med en energikrise eller en klimakrise.

Forældregenerationen er ikke dybtfølt engageret, selv om de ved middagsbordet sikkert medgiver, at det er nødvendigt at forholde sig til klimaudfordringen. Det afgørende er dog ikke samtalen ved middagsbordet, men den prioritering vi hver især gør, når vi går ud og tager handling.

Om lidt er der kommunalvalg, og som altid vil der være grupper af nye, unge vælgere at flokkes om. Virksomheder er nødt til at have en holdning til, hvordan deres produkter påvirker klimaet, og selv om mange endnu ikke har solidt styr på det, er marketingafdelingerne stærkt bevidste om nødvendigheden af budskabet.

Regeringen og Folketinget har for længst kaldet til klimakamp med 70 procent målsætningen. Og nogle af os taler om at blive vegetarer.

Men igen er det afgørende ikke, hvad vi siger til festlige lejligheder og i marketingkampagner. Det afgørende er det, vi hver især gør, når vi tager handling.

Og her halter det, selv om der er fremskridt. Jeg spiser mere grønt end tidligere, men det er vist ok at råbe "OK boomer" efter mig – selv om jeg ikke er gammel nok til titlen. Og jeg gør endda ikke andet i min hverdag hos EWII end at arbejde med klimaindsatser.

Regeringen og Trekantområdet kan måske også godt fortjene tilråbet? Og du kan måske spørge dig selv, om der er handling bag de ord, I sætter i jeres marketingreklamer?

Vi har diskuteret, om vi skulle sætte Gustav Winklers sang på eller bare forkorte ventetiden til handling? Beslutningen er truffet.

 

Adm. direktør Lars Bonderup Bjørn | EWII Koncernen.

Direktørens klumme

Udforsk holdninger, kommentarer og indsigter fra EWII Koncernens administrerende direktør Lars Bonderup Bjørn.

Du kan læse flere indlæg her