Drop solstråle­historierne

I Danmark elsker vi fortællingen om os selv som verdens grønne bannerfører så meget, at vi har mistet vores kritiske sans. Virksomheder – som vores – slipper afsted med solstrålehistorier, og det store perspektiv er forsvundet

Bragt på journalisten.dk den 12. august 2022

Af Lars Bonderup Bjørn, administrerende direktør, og Anya Palm, PR- og pressechef, i EWII-koncernen

Vi bygger energi-øer i Danmark. Vi etablerer ladestandere og vi køber el-biler. Vi vil godt af med russisk gas, så vi konverterer til fjernvarme i rasende tempo.

Det ovenstående er eksempler på historier, som vi kender godt - for det er historier, som både danske medier og danske kommunikationsafdelinger i skøn forening elsker at fortælle; Historier om, hvor gode vi er i Danmark til den grønne omstilling.

Yndlingsudtrykket er at ”gå forrest” - og os, der følger med i de grønne nyheder, kan godt hilse at sige, der er befolket i frontlinjen for tiden:

Dansk Søfart går forrest i den grønne omstilling her (Dansk søfart går forrest i den grønne omstilling - Dansk Standard (ds.dk)) Forsvarsministeriet går forrest i den grønne omstilling her: Forsvarsministeriet skal gå forrest i den grønne omstilling (fmn.dk), havnene går forrest i den grønne omstilling her: DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling - Søfart (soefart.dk), Postnord går forrest her: Derfor vælger vi at gå forrest i den grønne omstilling | PostNord

… og i organisationen Plastic Change konstaterer en strategisk direktør (sic), at Danmark som grønt foregangsland forudsætter…at vi går forrest… her: Danmark som grønt foregangsland forudsætter, at vi går forrest - Plastic Change : Plastic Change

Viderekolporterer en usand præmis

Alle udmeldinger har det til fælles, at de peger hen imod et grønnere og bedre samfund. Det er selvfølgelig godt – og tak til de ovenstående for at være ambitiøse og tage vores fælles udfordring med klima-forandringerne seriøst. Det sætter vi oprigtigt pris på.

Men i alle de glade budskaber, der fylder spalterne, opstår en mislyd, og det er denne her:

”Forrest”-historierne, og andre lig dem, har også det til fælles, at de viderekolporterer en usand præmis om, at Danmark er bedst på alt, der er grønt. Vi er langt foran hele verden i vores grønne paradis heroppe mod nord, hvor vi allerede gør det fantastisk, og nu knokler for at gøre det endnu, endnu bedre.

Hvad de gør i resten af verden, har vi ikke rigtig tænkt nærmere over. Vi bliver dårligt nok oplyst om det.

Det hænder, at nogen udfordrer den præmis, og det er der også brug for. Men det er heller ikke nok.

Problemet er netop ikke, at Danmark selv mener, vi er nummer et, og det så viser sig, at det er vi ikke. Det er ikke et kapløb.

Erhvervslivet får frit spil

Problemet er, at der typisk sker det her i medierne:

Med den ovenstående præmis om den danske grønne overlegenhed i baglommen, får erhvervslivet frit spil til at fortælle om alle vores egne bedrifter. Se vores fede, nye grønne bilpark! Se vores nye flotte brintfabrik! Se, vi er begyndt at sortere vores skrald!

Og vi fortæller om tiltagene isoleret. Her skriver vi ”vi” - for EWII (en jysk-fynsk energikoncern, red.) er også en del af erhvervslivet.

Mediernes modsvar på erhvervslivets solstrålehistorier er på lige så enkeltsagsorienteret vis at kaste sig over lige så isolerede problematikker: Se, det firma greenwasher deres produkt! Se, den kommune var ikke lige så grøn, som den påstod!

Det er naturligvis en sund reaktion at udfordre de påstande, der kommer fra aktører med en egennyttig dagsorden under alle de flotte ord. Det skal medierne blive ved med.

Men den mekanisme er et lukket økosystem, der kvaser det større, internationale perspektiv: Hvad er det for en verden, vi er på vej ind i? Hvilken rolle spiller Danmark i den omstilling, der i sagens natur rækker langt ud over vores egne grænser?

Den nuværende enkeltsagsorienterede tilgang betyder, at mediefokusset skifter konstant uden nogensinde at belyse selve omstillingen som en helhed.

Kræv kontekst og dokumentation

Det er en gigantisk opgave at dokumentere omstillingen sagligt, grundigt, kritisk og perspektivrigt.

Den er medierne nødt til at tage på sig. Nødvendigheden af adfærdsændringer hos borgere, virksomheder og i det offentlige også stiller krav om et ændret samspil mellem erhvervsliv og medier.

Når der dumper en pressemeddelelse ind med en fantastisk historie om, hvordan firma X eller Y nu har omlagt deres produktion, så den udleder 0 CO2 for evigt - så spørg MERE.

Kræv mere information. Kræv kontekst. Kræv honningfilteret fjernet:

”Direktør X, hvor er det fint, I har omlagt produktionen – men hvad har I ikke gjort? Hvad mangler I? Hvordan forestiller I jer, det skal bidrage til omstillingen som helhed? Hvad vil I gøre i morgen?”

Og bliv ved!

Hvordan går det med Portugals ambitioner på brintområdet? Slår de Danmark af banen? Hvor skal Mærsk tanke methanol, når skibet sejler til Sydafrika? Hvorfor scorer Schweiz egentlig så højt på klimaindekset? Hvad er klimapåvirkningen i Litauen og Brasilien af den biomasse, vi afbrænder til nul CO2-effekt?

Sørg for, at læserne får hele historien med. Vi har fået nok solstråler nu.

Adm. direktør Lars Bonderup Bjørn | EWII Koncernen.

Direktørens klumme

Udforsk holdninger, kommentarer og indsigter fra EWII Koncernens administrerende direktør Lars Bonderup Bjørn.

Du kan læse flere indlæg her