Gå til indhold

Hvor skal jeg melde flytning?

Det føles som tusind ting, der skal ordnes, når du skal flytte - og det i en tid med flytterod og flyttekasser. Vi har samlet et overblik til dig.
En tom flyttekasse på et mørkt gulv i et hus. Hvem skal man melde flytning til - find huskeliste her.

Når du skal flytte, er det sidste du måske tænker på, at dit energiselskab også gerne vil vide det. I den periode af dit liv hvor alt bogstavelig talt er pakket i flyttekasser, og et nyt kapitel skal til at begynde, er det godt at vide, hvem du skal melde flytning til. Derfor har vi på denne her side samlet overblikket for dig, hvor du skal melde flytning, når du flytter adresse.

Så er du klar, hvad enten du for eksempel flytter:

  • væk fra børneværelset
  • sammen med manden - eller kvinden i dit liv
  • fra 'den eneste ene', når det alligevel ikke skulle være jer to

Meld din flytning til EWII her - både hvis du er eksisterende eller ny kunde.

Hvem skal jeg melde flytning til?

Men hvem er det så - udover dit energiselskab - du skal give besked til? Det er faktisk alle offentlige services eller private virksomheder, som har dig registreret med din adresse. Det gælder særligt den kommune, du flytter indenfor, fraflytter og tilflytter.

Du ville sikkert også blive træt af det, hvis alle dine onlinekøb ikke blev leveret på din nye adresse. Så du skal melde din flytning til folkeregisteret. Det har du faktisk pligt til at gøre - og det endda seneste fem dage efter, at du har skiftet bolig.

Så både kommune og folkeregisteret er altså vigtigt at melde flytning til.

Her kan du med fordel give besked om, at du flytter

For at være sikker på at undgå ubehagelige overraskelser, bør du melde din flytning til:

  • Borger.dk - når du melder din flytning til folkeregistret (CPR) via borger.dk, får en række steder automatisk besked om din flytning. Det inkluderer PostNord, Udbetaling Danmark, SKAT, SU, kommune, skole, daginstitution m.m. 
  • Din internetudbyder, din elleverandør, dit forsyningsselskab (vand- og varmeleverandør). Måske endda også det selskab som håndterer dit spildevand (det er ikke nødvendigvis dit vandforsyningsselskab, som håndterer dit spildevand). 
  • Forsikringsselskaber. Prisen på din indboforsikring bliver blandt andet baseret på hvor du bor og din boligtype. Så det er vigtigt, at du melder din flytning til dem.
  • Din læge - når du flytter kan du vælge at få en ny læge. Det skal du vælge via borger.dk
  • Din arbejdsplads skal også have besked.
  • Diverse abonnementer - hvis du er en af dem, der f.eks. stadig får leveret avisen, magasiner, måltidskasser eller andet lækkert.
  • Evt. betalingsaftaler, som anvender dine adresseoplysninger.

 

Værd at vide om flytning

Du skifter din adresse på borger.dk. Læse mere om adresseændring her - og skift din adresse her.

 

 

 

 

I forhold til borger.dk skal du senest melde din flytning 5 dage efter du har skiftet adresse.

Som udgangspunkt tager du din elaftale med dig, når du flytter. Det er dog vigtigt, at du husker at give os besked om flytningen.

  • Tilflytning kan meldes frem til indflytningsdatoen.
  • Fraflytning skal meldes senest 7 hverdage før du fraflytter adressen.

Se mere om flytning her.

Efter at du har frameldt dig enten telefonisk, via mail eller via selvbetjeningen, modtager du en kvittering for din flytning. 

Hvis du melder din flytning for sent til borger.dk, kan du risikere at modtage en bøde. Det er den kommune, du flytter til, der bestemmer bøden.

Alle kommuner har i teorien ret til at opkræve en bøde for at melde flytning for sent. Det er dog ikke alle kommuner, der vælger at gøre det. Et eksempel på en kommune, der gør det, er Kolding Kommune, hvor bøden lyder på mellem 500 og 1.200 kroner. 

Hvis du melder din flytning for sent til EWII, risikerer du at hæfte for elregningen på din gamle adresse, selvom du ikke bor der længere. Du får altså ikke en bøde, men du risikerer at få en dobbeltregning.

Og hvis du undlader at betale regningen fra din gamle adresse, kan du som vanligt risikere at få tilsendt et rykkergebyr.

Læs mere: Sådan undgår du at betale rykkergebyr.

Det er i udgangspunktet dig, der skal afmelde el, når du flytter. Nogle udlejere og foreninger har måske en aftale, hvor de står for at afmelde el. Men det er en god ide, at du selv tjekker efter, om der er noget, du skal foretage dig - så du ikke pludselig står med en unødvendig elregning. 

 

I forhold til borger.dk skal du senest melde din flytning 5 dage efter du har skiftet adresse.

Som udgangspunkt tager du din elaftale med dig, når du flytter. Det er dog vigtigt, at du husker at give os besked om flytningen.

  • Tilflytning kan meldes frem til indflytningsdatoen.
  • Fraflytning skal meldes senest 7 hverdage før du fraflytter adressen.

Se mere om flytning her.

Efter at du har frameldt dig enten telefonisk, via mail eller via selvbetjeningen, modtager du en kvittering for din flytning. 

Når du melder flytning hos os, sørger vi for at flytte din elaftale med til din nye adresse, såfremt du ønsker at overflytte elaftalen til din nye adresse.

Mand står med to flyttekasser i favnen. Hvilke flytteregler skal han være opmærksom på i forhold til el og internet? Få svaret her.

Dit hjem

Ja - der er flytteregler. Vi har samlet dem, som du skal være særlig opmærksom på.

Mor skubber barn i flyttekasse mens de har det sjovt. Få 6 tips til en nemmere flytning her.

Dit hjem

Når du står overfor at skulle flytte, kan det være svært at bevare overblikket. Derfor har vi samlet 6 tips til at gøre din næste flytning nemmere.