Aflæsning af elmåler ved flytning
Skal du snart flytte? Så er du sikkert i gang med at holde styr på en helt masse ting på én gang. En af de ting, du bør have med på din huskeliste, er aflæsning af din nuværende boligs elmåler.
I denne artikel guider vi dig igennem, hvad der sker med din elmåler ved flytning, hvem der gør hvad, og hvad du selv kan gøre for at sikre en korrekt afregning.
I Danmark er alle elmålere fjernaflæste. Det betyder, at dit elnetselskab, altså det selskab, der ejer det fysiske elnet i dit område, automatisk aflæser din elmåler på din flyttedato.
Har du EWII som din elleverandør, skal du melde din flytning til os. Så sørger vi nemlig for at informere dit netselskab om din flytning.
Herefter tager de sig af selve aflæsningen, hvorfor du altså ikke selv behøver at aflæse måleren for at få en korrekt slutopgørelse.
Det samme gælder ved indflytning. Her sender netselskabet automatisk en aflæsning til EWII, når du overtager adressen.
Det kan være lidt forvirrende, når to forskellige typer el-aktører er involveret i din flytning. Derfor gennemgår vi forskellene på elnetselskaber og elleverandører her, så du har bedre overblik over, hvad du skal forholde dig til, før du flytter:
Et elnetselskab ejer det fysiske elnet. Det er altså dem, der ejer og kontrollerer det omfattende system af sammenkoblede kabler, ledninger og transformatorstationer, der transporterer elektricitet fra kraftværker eller andre kilder som vindmøller til forbrugerne.
De aflæser også din elmåler, og du kan ikke selv vælge hvilket elnetselskab, der skal transportere strøm til dig. Valget bestemmes nemlig ud fra din adresses placering i landet.
Er du kunde hos EWII, informeres elnetselskabet automatisk om din flytning via os.
Sådan fungerer elmarkedet i Danmark
En elleverandør er dem, der sælger strømmen fra elnetselskabet til. Derfor er en elleverandør også dem, der sender dig dine elregninger. I modsætning til elnetselskaber, kan du frit vælge elleverandør i hele Danmark.
Læs også: 4 tips til dit valg af elleverandør
Da din elleverandør leverer din strøm, er det også dem, du skal melde din flytning til. Det betyder, at du skal melde din flytning til EWII, hvis du altså er kunde hos os. Herefter tager vi kontakt til netselskabet på dine vegne, så du kun skal forholde dig til os.
Selvom aflæsningen sker automatisk, anbefaler vi alligevel, at du noterer målerstanden, og gerne tager et billede af displayet, på selve flytningsdagen.
Det giver dig dokumentation for dit forbrug frem til fraflytningsdatoen
Du har dine egne tal at holde op mod, hvis der opstår en fejl i den automatiske aflæsning
Det sikrer, at du ikke hæfter for forbrug fra nye beboere eller tidligere beboere
Du finder dit elmålernummer og din målerstand (i kWh) på displayet, som du bør tage et billede af. Her skal du være opmærksom på, om din elmåler viser decimaler. Dem må du nemlig ikke forveksle med hele kilowatttimer.
Fraflytning skal meldes senest 10 hverdage før den dag, du ikke længere er ansvarlig for forbruget på adressen. Du kan dog melde det op til 2 måneder i forvejen.
Tilflytning kan meldes på selve overtagelsesdagen. Melder du ikke din flytning til EWII, fortsætter du med at hæfte for elforbruget på adressen, indtil en ny beboer tilmelder sig.
Når du har meldt flytning til EWII, sætter vi følgende i gang:
Har du tilmeldt dig Betalingsservice, skal du vente med at afmelde det, da vi bruger det til at afregne slutopgørelsen.
Et aftagenummer er et unikt 18-cifret nummer, der er identifikationen på præcis din elmåler. Det vil sige, at det ikke er det samme som dit installationsnummer eller målernummer.
Du finder aftagenummeret på din elregning, og vi anbefaler at du har det klar, når du kontakter EWII for at melde din flytning.
På den måde kan vi behandle din flytning hurtigere.
Ofte stillede spørgsmål om aflæsning af elmåler ved flytning
Ja. Alle elmålere i Danmark er fjernaflæste, og netselskabet aflæser automatisk på din flyttedato, så snart du har meldt din flytning til EWII før fraflytningsdagen.
EWII fakturerer bagud. Det vil sige, at du modtager din slutregning/flytteopgørelse senest 4 uger efter fraflytning.
Ja. Som kunde hos EWII kan du følge dit elforbrug i EWIIs selvbetjening og i appen EWII Energi. Her kan du se forbruget time for time og sammenligne perioder.
Melder du din flytning til EWII som ny leverandør, sørger vi for at kontakte netselskabet. Ønsker du at fortsætte med en anden leverandør, skal du melde flytning direkte til dem.
I forbindelse med beregning af din flytteopgørelse opkræver EWII et gebyr. Se vores aktuelle gebyroversigt her:
Meld din flytning til EWII så tidligt som muligt, og helst inden for 10 hverdage af din fraflytningsdato. Så sørger vi for resten.