FAQ - El til erhverv
Produkter og priser
Elprisen består af betaling til:
Som elselskab skal vi opkræve betaling på vegne af jeres netselskab og staten, så I får en samlet elregning på alt, der vedrører din elmåler. Læs mere om elprisens sammensætning
I Danmark køber og sælger vi el via den nordiske elbørs NordPool. Strøm er en handelsvare på samme måde som korn, olie og stål, der handles mellem producenter og forbrugere på tværs af landegrænser. Som med alle andre handelsvarer bliver salget påvirket af udbud og efterspørgsel.
Det er på børsen, at elprisen bliver fastlagt. Her udbyder bl.a. svenske, norske og danske producenter f.eks. kraftværker og vindmøller el fra forskellige energikilder. Det er også her, at elleverandører som f.eks. EWII køber strømmen til vores kunder.
Læs, hvilke faktorer der påvirker elprisen i Danmark, og hvordan elprisen har udviklet sig
Med Timepris betaler I for jeres reelle elforbrug, da prisen fastsættes time for time på baggrund af udviklingen på den nordiske elbørs, Nord Pool. I vil opleve udsving på elprisen, men på den længere bane har Timepris vist tendens med at være den billigste løsning.
Med en aftale om prisloft får din virksomhed en pris time for time, men samtidig med et prisloft, der tager over, hvis elprisen time for time pludselig skulle stige meget.
En Fastpris elaftale er det sikre valg, da prisen fastsættes for en længere periode, således at jeres pris fastholdes. Det betyder, at jeres elpris ikke bliver påvirket af prisudsving på elmarkedet, og at jeres kWh pris er den samme i den aftalte periode, uanset hvornår I anvender strømmen.
En Fastpris elaftale løber i 12 måneder og er uopsigelig i perioden.
Skift af leverandør
I Danmark har elmarkedet været frit siden 2003. Det betyder, at du frit kan vælge den elleverandør, du ønsker. Derimod kan du ikke selv bestemme jeres elnetselskab - altså det selskab, som ejer det fysiske elnet, hvor din virksomhed ligger. Det vil være det samme, uanset hvilket elselskab du vælger.
Du skal henvende dig hos den leverandør af el, du ønsker at skifte til. Med den nye leverandør indgår du en aftale, der på fastlagte betingelser gælder for en bestemt periode. Du skal være opmærksom på, at din el stadig kommer via de samme ledninger og samme netselskab som tidligere. Netselskabet informerer dig nærmere om aflæsning af elmålere i forbindelse med leverandørskiftet.
Aftagenummeret bruges til at udveksle leverandørskifte- og forbrugsoplysninger. Du finder det 11-cifre lange nummer på din elregning.
Regning og forbrug
Ja, som kunde hos EWII, modtager din virksomhed én samlet regning uanset om du har 3 eller 1200 installationer. Servicen er gratis.
I selvbetjeningen kan du:
Du kan vælge at lave et login med e-mail og password eller via SMS. For at oprette et login skal du bruge kundenummer og pinkode. Se vejledning. Kundenummer og pinkode er oplyst på den seneste regning. Ønsker du at udskrive en regning, skal du klikke på PDF-ikonet ud for regningen.
Som elkunde hos EWII bliver din virksomhed afregnet én gang om måneden for det faktiske forbrug. Det betyder i praksis, at du først betaler for din virksomheds elforbrug, når du har brugt strømmen. Det vil sige ingen aconto afregning.
Som elkunde hos EWII har du adgang til EWIIs selvbetjening, hvor du kan:
Se film og find ud af, hvordan du logger ind
Ved flytning
Hos EWII får vi ikke automatisk besked, hvis din virksomhed melder flytning til CVR-registret. I skal derfor huske, at melding flytning til os enten via nedenstående link eller på 70 55 55 55. I vil ellers skulle betale for elforbruget, indtil en ny tilmelder sig på adressen.
Ved tilflytning kan tilmelding af el ske på selve dagen for indflytning.
Fraflytning skal ske hos os seneste 10 hverdage før den dag, hvor din virksomhed ikke længere er ansvarlig for forbruget på adressen. Men ellers gerne så tidligt som muligt - dog tidligst 2 måneder før flyttedatoen.
Du kan melde flytning herunder eller kontakte os på 70 55 55 55.
Når din virksomhed har meldt jeres flytning til os, informerer vi jeres elnetselskab, som pr. flyttedato står for aflæsning af jeres elmåler. Den er fjernaflæst, så den aflæses helt automatisk - du behøver ikke at aflæse den.
Har din virksomhed en anden elleverandør end EWII, skal I melde flytning der. Her kan du læse mere om flyttereglerne.
I forbindelse med beregning af flytteopgørelse opkræver vi et gebyr i henhold til vores oversigt over gebyrer.
EWII fakturerer bagud, så din virksomhed undgår at betale forud for et forbrug, I ikke har. Det betyder, at I tidligst vil modtage den sidste regning/flytteopgørelse senest 4 uger efter jeres fraflytning.
Når du har meldt flytning af din virksomhed hos os, modtager du en e-mail med din nye eller opdaterede elaftale, når vi går i gang med at behandle flytningen.
Da alle elmålere i Danmark er fjernaflæste, får vi automatisk en aflæsning fra jeres netselskab, når I flytter ud. Det samme er tilfældet på den nye adresse, hvor vi automatisk modtager en aflæsning, når I flytter ind.
Når din virksomhed er flyttet, udarbejder vi en slutopgørelse for den gamle adresse på baggrund af den aflæsning, vi modtager fra netselskabet. Slutopgørelsen viser, om din virksomhed har penge til gode eller modtager en opkrævning.
Er din virksomhed tilmeldt Betalingsservice, EAN-betaling eller en anden form for automatisk betaling, er det vigtigt, at du venter med at afmelde det, da vi afregner slutopgørelsen derigennem.
Nej. Ønskes automatisk betaling, skal denne tilmeldes på ny, når der flyttes til en anden adresse. Din virksomheds betalingsaftalen på adressen der fraflyttes opsiges automatisk, når der ikke længere betales.
Har du opsagt din virksomheds elaftale, modtager vi automatisk en aflæsning af elmåleren på opsigelsesdatoen.
Efter opsigelsesdatoen udarbejder vi en slutopgørelse for din gamle virksomhedsadresse på baggrund af den måleraflæsning, vi har modtaget fra netselskabet.
Er virksomheden tilmeldt Betalingsservice, EAN-betaling eller en anden form for automatisk betaling, er det vigtigt, at du venter med at afmelde det, da vi afregner slutopgørelsen derigennem.
Fuldmagt
For at en anden virksomhed kan rette henvendelse på din virksomheds vegne, skal EWII modtage en fuldmagt.
Du kan nemt oprette en fuldmagt ved at klikke på dette link, udfylde fuldmagten og sende den til os på ewii@ewii.dk eller Kokbjerg 30, 6000 Kolding.
Reduceret elafgift
Det fremgår på din regning fra dit elselskab, om der er potentiale for godtgørelse af din elafgift.
Din virksomhed har to muligheder for godtgørelse af elafgiften:
Du kan som erhvervsdrivende, uanset årligt elforbrug, få godtgørelse for din elafgift. Det skal gå gennem din revisor.
Er dine bygninger (erhverv og privat) opvarmet med el som hovedkilde, er du berettiget til at modtage reduceret elafgift for den del af dit elforbrug, der er udover 4.000 kWh/år.
Om din virksomhed benytter mulighed 1 eller mulighed 2 afhænger af din virksomheds anvendelseskode hos BBR.
Momsregistrerede virksomheder kan få godtgjort hele elafgiften på nær 0,4 øre/kWh, uanset om elektriciteten bruges til proces eller rumvarme mv.
Virksomheder, der ikke har været opmærksomme på deres mulighed for godtgørelse af betalt elafgift, kan få penge tilbage med op til tre års tilbagevirkende kraft.
For at opnå det skal der ske en korrektion af momsangivelsen for den periode, hvor afgiften er betalt. Fristen er derfor ikke ens for alle virksomheder, da den afhænger af, om virksomheden afregner moms på måneds-, kvartals- eller halvårsbasis.
Bruger du energi til at drive din virksomhed og din produktion - også kaldet procesenergi - kan du få godtgørelse.
Det kunne f.eks. være til:
Energi kan være elektricitet men også gas, kul og fjernvarme. Der er desuden mulighed for godtgørelse for den el, du anvender til rumvarme, varmt vand og komfortkøling.
Hvis du har et tilgodehavende, så udbetales det af de forskellige elleverandører, du har haft i perioden. Du kan max søge 3 år tilbage i tid.