Streaming og gaming stiger fortsat i popularitet

Over halvdelen af alle danskere streamer ugentligt, og gaming er blevet den nye form for socialt samvær.

Danskerne bruger over 7 timer dagligt på medier. En stor del af forbruget foregår koncentreret, som når man ser endnu et afsnit af sin yndlingsserie. Vi er dog også gode til at køre dobbelt skærm, når vi scroller nyhederne igennem på mobilen mens tv’et kører i baggrunden.

Danskerne er europamestre i streaming

Den seneste medieforskningsrapport fra DR viser, at danskerne er blandt de mest digitale folkfærd i Europa. Stort set alle danskere har adgang til internettet, og 9 ud af 10 råder over en smartphone. Generelt navigerer vi hjemmevante i diverse apps fra eksempelvis de offentlige myndigheder og banker, men vores veludviklede digitale infrastruktur påvirker naturligvis også danskernes medieforbrug.

Figuren herunder viser danskernes medieforbrug fordelt på medier (Kilde: DR Medieforskning, 2021). 

Fordeling af danskernes medieforbrug fra DR Medieforskning. Danskerne har taget streaming til sig og streamer mere.

De mest populære streamingtjenester

I gennemsnit har vi 1,3 streamingtjenester pr. husstand i Danmark ifølge Ampere Analysis. Igen et udtryk for, at vi i Danmark er fremme i skoene rent digitalt. Til sammenligning har vores nabolande nemlig 1,1 streamingtjenester pr. husstand (England) og 0,8 streamingtjeneste pr. husstand (Tyskland) (Kilde: DR Medieforskning, 2021). 

Og hvilke streamingtjenester er så danskernes foretrukne? I en del år har Netflix siddet tungt på toppen, men er i den seneste opgørelse faldet ned på en 3. plads over de streamingtjenester vi bruger mindst ugentligt. Men det er temmelig tæt løb i toppen af listen:

  1. YouTube (54 %)
  2. DRTV (53 %)
  3. Netflix (50 %)
  4. Viaplay (25 %)
  5. TV 2 Play (24 %)
  6. Disney+ (21 %)
  7. YouSee Tv & Film (13 %)
  8. HBO Max (13 %)

Dertil kommer en række mindre streamingtjenester (i hvert fald i dansk optik) som eksempelvis Apple TV+, Amazon Prime Video og Paramount+, som ligger mellem 2-4 % ugentlige brugere.

Hvad er mest populært at streame?

  1. Film & serier

    f.eks. Squid Game, Kastanjemanden eller Lupin på Netflix eller Game of Thrones på HBO
  2. Sport

    f.eks. Champions og Premier League fodbold samt Formel 1 på Viaplay eller EM og VM håndbold samt Tour de France på TV 2 Play
  3. Tv

    f.eks. Matador, Gift ved første blik og Den store bagedyst på DRTV eller Badehotellet og Landmand søger kærlighed på TV 2 Play
  4. Podcast

    f.eks. Genstart, Mørkeland, Sara & Monopolet, Millionærklubben

Den megen streaming påvirker tv-seeningen

Igen er antallet, der streamer, steget – specielt hos den ældste del af befolkningen. For første gang i seertalsmålingens knap 30-årige historie sneg forbruget af traditionelt tv sig under to timer pr. dansker pr. dag.

Det traditionelle tv-forbrug har generelt været faldende gennem de sidste år, men det betyder dog ikke, at der står en masse fladskærme og samler støv ifølge DR Medieforskning. Danskerne streamer nemlig tv-indhold som aldrig før.

De seneste års fald i det traditionelle tv-forbrug er stort set blevet erstattet af væksten i streaming viser tallene. Samtidig er andelen af danskere, der kun streamer tv-indhold, efterhånden større end andelen af danskere, som kun bruger traditionelt tv. Størst er dog stadig den gruppe af danskere, som benytter sig af både streaming og traditionelt tv, viser rapporten fra DR Medieforskning 2021.

Og ikke nok med, at vi streamer meget. Vi er også vilde med at gense programmer og serier. Mere end hver anden bruger af en streamingtjeneste streamer nemlig programmer og serier igen, selvom de allerede har set dem. Og helt ærligt - hvem kan ikke bruge et par timer i selskab med sine bedste Venner?

Hvert tredje streamer podcasts hver uge

Danskernes digitale parathed betyder også, at vi i højere streamer mere og andet end levende billeder. Vi lytter også.

Vi streamer radio, podcasts, lydbøger og musik. I gennemsnit lytter en dansker til lyd i 2 timer og 27 minutter dagligt, hvor radio udgør 46 % af den samlede lyttetid. Det tredjestørste lydforbrug står YouTube for. Det er i sær unge og voksne der bruger YouTube som (gratis) musik-streamingtjeneste.

91 % af danskerne lytter ugentligt til radio, mens antallet af danskere der ugentligt streamer podcast stiger fra 27 % i 2020 til 30 % i 2021.

Streaming af podcasts bliver altså mere udbredt i Danmark, men der er stadig store forskelle i udbredelsen blandt målgrupperne: Halvdelen af de unge og unge voksne lytter til podcast hver uge.

Den seneste medieudviklingsrapport viser, at vi nu i overvejende grad streamer lyd on-demand fremfor at lytte live.

Kilde: DR Medieforskning, 2021

Er din streaming påvirket?

Alt den onlineaktivitet kræver sin internetforbindelse. Især hvis du vil streame eller game i bedste kvalitet. Har du ikke fiberbredbånd, kan du være så uheldig, at hastigheden på din internetforbindelse bliver påvirket af din nabos aktiviteter på nettet – og det er uanset, om du bruger internettet meget eller lidt.
 
Fiberbredbåndet er den eneste direkte internetteknologi. Hastigheden du køber er din – og kun din. Med alt anden internetteknologi bliver din hastighed delt, og du risikerer dermed ikke at få den hastighed, som du betaler for.
 
 

Internettet bruges også flittigt til gaming

Ud over streamingtjenester og sociale medier, tager gaming en stor del af især børnenes tid. Brugen stiger i takt med at børnene bliver ældre og får større indflydelse på deres medieforbrug. Det er især drengene, som bruger tid på digitale spil og her kan spillet Fortnite nævnes som omkring 2 ud af 5 drenge mellem 9-14 år spiller ugentligt i 2020.

Se vores gaming-ordbog, hvis du heller ikke altid forstår de udtryk dine børn bruger.

Og gaming bør ikke kun ses som en tidsrøver. Det er også en platform til at mødes, når mulighederne er begrænset i virkeligheden. Vi søger altså online af flere grunde i højere og højere grad. Faktisk steg andelen af danskere som dagligt bruger internettet fra 89 % i 2019 til 93 % i 2020 og 2021.

Nye vaner online

De fleste af os havde måske hørt om Skype, Zoom, Teams eller FaceTime, men det var nok de færreste, som havde benyttet det i så udstrakt grad, som det var tilfældet under coronapandemiens nedlukninger i 2020 og 2021. Faktisk deltog hver anden dansker over 15 år i et online videomøde – og blandt dem var det hele 90%, der benyttede teknologien for første gang eller i højere grad end før under første nedlukning.

Få gode tips til at afholde online møder

 
Ung mad sidder med pc på sin hjemmearbejdsplads. Han arbejder effektiv med fiberbredbånd. Han har fået gode råd til, hvordan han arbejder bedst hjemmefra.

Din digitale hverdag

5 simple råd til, når du arbejder hjemme

Vi har for alvor fået øjnene op for at arbejde hjemmefra. Få den gode hjemmearbejdsplads ved at følge disse gode råd om fx komfort og bevægelse.