Ofte stillede spørgsmål om opladning
Brug for hjælp til opladning?
Du kan få hjælp fra en række videoer og ofte stillede spørgsmål om opladning på vores hjemmeside.
Har du stadig brug for hjælp, er du alti velkommen til at kontakte vores EWIIs kundeservice på 70 55 55 55.
Hjælp til bestilling
Du kan bestille en ladeboks løsning hos EWII online eller ved at kontakte vores kundeservice på 70 55 55 55.
Du kan bestille en serviceaftale hos EWII online eller ved at kontakte vores kundeservice på 70 55 55 55.
Det gælder for dig, der allerede har en ladeboks, men ønsker elrefusion hos EWII.
Ja, du kan bestille en ladeboks fra EWII til dit sommerhus. Vi sørger samidigt for at installere ladeboksen i sommerhuset for dig. Læs mere om ladeboks her
Hvis du allerede har en ladeboks i dit sommerhus, som ikke er fra EWII, kan du bestille en serviceaftale hos os. Læs mere om serviceaftale her
Om aftalen - ladeboks løsning
Ja, det skal du. En ladeløsning fra EWII forudsætter, at du har en elaftale hos os.
Vi anbefaler, at du vælger en elaftale med en variabel pris, hvis du vil planlægge opladningen efter, hvornår strømmen er billigst. Hos os kan du vælge mellem: Timepris, Grøn Timepris eller Prisloft.
Der er ingen binding på din serviceaftale eller installation hos EWII - heller ikke på din elaftale hos EWII.
Med en komplet ladeløsning hos EWII får du:
Køb af ladeboks forudsætter, at du har en elaftale hos EWII.
Produkter og priser
En ladeboks hos EWII koster 9.995 kr.
Når du køber en ladeboks løsning hos EWII, forudsætter det, at du samtidigt får en serviceaftale, som koster 79 kr. pr. måned. Samt at du er elkunde hos EWII.
Når du oplader hjemme, betaler du samme pris pr. kWh, som du gør for det øvrige strømforbrug i husstanden.
Dog er det muligt at få elafgiftsrefusion, når du har en serviceaftale, og ikke får afgiftsrefusion i forvejen (fx på solceller eller varmepumpe).
Vi anbefaler, at du vælger en elaftale med en variabel pris, der varierer time for time. F.eks. Timepris, Grøn Timepris eller Prisloft.
De fleste elbiler kører ca. 5-6 km. på 1 kWh. Du kan se det forventede forbrug i din elbils brugermanual.
Prisen på strøm varierer fra time til time, men den ligger som regel inden for 2-3 kr. pr. kWh.
Serviceaftale
En serviceaftale hos EWII koster 79 kr. om måneden. Du vil opleve, at priserne varierer efter hvem du laver en serviceaftale med.
Ja, du skal være elkunde hos EWII for at få en serviceaftale. Ellers kan du ikke få fuld elrefusion.
Du bliver opkrævet for det månedlige abonnement på serviceaftalen af EWII via vores opladningsapp.
Du finder serienummeret direkte på ladeboksen eller på ladeboksens emballage. Serienummeret består af 3 bogstaver og 6 cifre (fx ZAP034337). Du kan også finde det i din ladeapp.
Ja, du kan ikke købe en ladeboks hos EWII uden også at oprette en serviceaftale.
Installation af ladeboks
Nej - du må ikke selv installere en ladeboks. En ladeboks skal installeres af en autoriseret elinstallatør. Sikkerhedsstyrelsen har en række omfattende sikkerhedskrav, som skal overholdes ved arbejdet.
Ja - det skal faktisk være en autoriseret elinstallatør, som installerer en ladeboks hjemme hos dig. Det må man ikke selv rode med.
Hos EWII kan du vælge mellem en standardinstallation og udvidet installation. Det afhænger af, hvad behovet for installation er på adressen.
Ved køb af en ladeboks med en standardinstallation betaler du et engangsbeløb på 9.995 kr. samt 79 kr. pr. måned for vores serviceaftale. Derudover skal du have en elaftale hos EWII.
Prisen for en udvidet installation er ikke fastlagt. Den afhænger af, hvor omfangsrigt det er at installere ved din bolig. Når dit specifikke behov er vurderet, vil du modtage et tilbud.
Som udgangspunkt kan alle huse jo godt få installeret en ladeboks. Det der kan variere er hvilken type installation du skal have i din bolig. EWII tilbyder både en standardinstallation - som 9 ud af 10 kan klare sig med. Men du kan også få en udvidet installation, hvis forholdene omkring din bolig kræver det.
Du skal vælge en standardinstallation, hvis du kan opfylde følgende krav:
Typisk vil en standardinstallation være dækkende for 9 ud af 10.
Bemærk: Arbejdsopgaver, der kræver to personer – såsom kabeltræk i skunk, krybekælder og på loft – er ikke inkluderet i standardinstallationen.
Du skal bestille en udvidet installation, hvis følgende gør sig gældende:
Vær opmærksom på, at der vil være ekstraudgifter ved en udvidet installation.
Selve installationen tager mellem 3-5 dage afhængig af forholdene. Der vil normalt gå fire uger fra aftalen er indgået, til din ladeboks er installeret.
Ja, din udvidet installation kan ændres til en standardinstallation, hvis du opfylder alle kravene for korrekt gravning. Dog vil installationen stadig være klassificeret som udvidet, hvis arbejdet indebærer højde på over 4 meter og/eller afstanden fra eltavlen til installationsstedet overstiger 35 meter.
Hvis du planlægger selv at grave renden til kabelfremføring, er det vigtigt at kende og følge de nødvendige krav. Følg disse trin for at sikre, at arbejdet er korrekt udført:
Bemærk: Sørg for, at renden lever op til alle krav på installationsdatoen. Hvis elektrikeren ikke kan udføre arbejdet, fordi renden ikke er klar, vil du blive opkrævet for forgæves besøg. Se prisen her
Her kan du se, hvordan forløbet med installation af ladeboksen ser ud hos EWII.
Du kan se, hvad der sker, fra du har bestilt en ladeboks hos EWII, til ladeboksen skal installeres og tages i brug.
Refusion af elafgift
Hvis du har en serviceaftale og din elaftale hos EWII, kan du få refunderet den fulde elafgift (med undtagelse af minimumssatsen på 0,5 øre pr. kWh). Dette gælder, med mindre du allerede har nedsat afgift i forbindelse med opvarmning med el, eller hvis du har solceller eller en varmepumpe installeret.
Elafgiften er 90 øre pr. kWh inkl. moms per 1. januar 2025.
Nej, du kan ikke selv søge om elafgiftsrefution.
Hos Skat er det en forudsætning, at en virksomhed drifter og vedligeholder ladeboksen for at man kan søge afgiftsrefusion.
Når du har en serviceaftale hos EWII, klarer vi det for dig og sikrer, at du får udbetalt refusion af elafgiften på den strøm, du bruger på opladning af elbilen.
Når du har en serviceaftale hos EWII, kan du se din elafgiftsrefuion i EWIIs Opladnings-app.
Ja, du skal bruge EWII Opladning - vi tilbyder refusion gennem vores opladningsapp. Her får du refusion automatisk og øjeblikkeligt.
Appen EWII Opladning
EWII Opladning er udviklet i samarbejde med Monta, så hvis du allerede har en bruger hos Monta, kan du logge ind med den i EWII Opladning. Du behøver ikke at oprette en ny bruger, og alle dine indstillinger følger med over i EWII Opladning.
Du kan finde hjælp og videoguides til, hvordan du bruger EWIIs Opladningsapp.
EWII ladekort
Når du har et ladekort, kan du fremover slippe for at åbne din app for at lade. Du scanner bare dit EWII ladekort direkte på ladestanderen - så går opladningen i gang, og betalingen trækkes automatisk fra din Wallet i appen.
Det fungerer altså lidt på samme måde, som du kender det fra et klassisk benzinkort.
Du kan bruge dit EWII ladekort både i Danmark og Europa. Du kan altså lade på over 600.000 offentlige ladepunkter fordelt i Danmark og Europa. Find ladere under Kort i appen EWII Opladning.
Skal du oplade i udlandet, anbefaler vi dog altid at tjekke prisen i appen, inden du starter din opladning. Der kan være stor forskel på priserne, afhængig af hvilken ladeoperatør du vælger i udlandet.
Nej, du kan bruge dit EWII ladekort på alle ladestandere, som kører på Monta.
Du kan finde alle tilgængelige ladere under Kort i appen EWII Opladning. Eller her på EWIIs hjemmeside.
Du kan blokere eller slette dit ladekort i appen, så du ikke risikerer, at andre kan misbruge kortet. Det kan nemlig svare til, at du mister dit kreditkort, og dit kort derfor skal spærres.
Ja, hvis du har købt en ladeboks med serviceaftale hos EWII, kan du få rabat, når du lader på én af EWIIs offentlige ladestandere i Danmark og betaler med dit EWII ladekort.
Der følger EWII ladekort med, når du enten bestiller en ladeboks eller en serviceaftale hos EWII. Har du ikke fået tilsendt et ladekort, så kontakt vores kundeservice.
Ja, du kan sagtens bruge dit EWII ladekort, selvom du ikke er kunde hos EWII. Du tilføjer blot ladekortet til din app, fx EWII Opladning.
Der er ingen forskel på et ladekort og en ladebrik - kun form og størrelse. Et ladekort ligner et "benzin-kort", som du kan have i din pung eller liggende i bilen. En ladebrik ligner en chip, du kan have i dit nøglebundt. Begge dele kan bruges til nemt at starte opladning af elbilen - uden at finde mobil og app frem.
Ja, det kan du. Når du lader i udlandet, anbefaler vi dog, at du altid tjekker kWh-prisen i appen, før du starter opladningen. Prisforskellen kan være stor, afhængig af ladestanderens ladeopratør.
Du kan med fordel oprette et filter under Kort i appen EWII Opladning. Vælg, at du kun vil have vist ladere med EWII og Monta som operatør. Så kan du undgå at risikere et roaminggebyr, når du lader på en lader i udlandet, der ikke kører på Monta-platformen.
Opladning i sommerhuset
Hos EWII kan du få installeret en Zaptec Go ladeboks til dit sommerhus. Ladeboksen er kendt for sin høje kvalitet og sikkerhed.
Ja, det kan du. Hos EWII tilbyder vi en komplet ladeløsning til dit sommerhus med ladeboks, serviceaftale, elaftale og installation.
Hvis du allerede har en ladeboks i dit sommerhus, som ikke er fra EWII, kan du bestille en serviceaftale hos os.
Ja, med en ladeboks fra EWII undgår du overophedning og farlige situationer, som du ellers kan risikere ved at bruge en nødlader i stikkontakten (en såkaldt mormorlader). Når du køber en ladeboks os EWII, sørger vi samtidigt for, at installationen passer til sommerhusets el-installation.
Du kan risikere, at din elinstallation i sommerhuset bliver overophedet, hvis elbilen bliver opladet med en "mormor-lader" (nødlader). Vi anbefaler derfor at installere en ladeboks og få det gjort af en autoriseret installatør. Så er du på den sikre side. Også hvis du udlejer dit sommerhus til andre med elbil.
Ja, for at få en ladeboks hos EWII, skal du også have en elaftale hos EWII. Du bestemmer selv, hvilken type elaftale der passer dig bedst i sommerhuset.
Ja, hvis du har en serviceaftale, kan du få refunderet elafgiften for den strøm, du bruger til opladning. Det kræver dog, at du ikke allerede får elafgiftsrefusion i sommerhuset fra andre kilder, fx varmepumpe.
Ja, naturligvis. I appen EWII Opladning kan du få fuldt overblik over dit forbrug på din ladeboks i sommerhuset.
Det kan være, du har flere produkter fra EWII fx i dit sommerhus og i privatboligen. I så fald får du en regning pr. installation, du har.
Har du fx el fra EWII, vil din elregning for elforbruget derhjemme ikke blive blandet sammen med din regningen for elforbruget i sommerhuset. Det vil være på to forskellige regninger.
Det samme gælder, hvis du har internet fra EWII i sommerhus og privatboligen.
Har du en ladeløsning hos EWII med elaftale, bliver dit strømforbrug lagt på elregningen for den gældende installationsadresse, som ladeløsningen er tilknyttet.
For at få samlet alle dine forsyninger under dit kundeforhold hos EWII, anbefaler vi dig at bestille på selvbetjeningen:
Vi rådgiver dig gerne om dine aftaler til sommerhuset. Måske kunne du have interesse i at modtage nyheder om sommerhus?