Dette skal du have styr på til dine onlinemøder
#1: Online eller fysisk møde?
Under coronapandemien var mange tvunget til at afholde online møder fra hjemmekontoret. Men her på den anden side, kan det være en god øvelse at spørge sig selv; skal jeg afholde et fysisk eller et digitalt møde? Et online møde kan være en måde at spare tid, rejseudgifter og CO2 på.
#2: En stabil internetforbindelse er alfa-omega
Der er ikke noget som et fastfrosset billede midt i et salgspitch eller samtale, der kan ødelægge et onlinemøde. Og det sker fordi internetforbindelsen falder ud. Med fibernet er du sikret en stabil og hurtig forbindelse, så du og dine deltagere får den bedste oplevelse i det digitale møderum.
#3: Vælg den rigtige platform
Du kender sikkert Skype for Business og Microsoft Teams og måske bruger du dem allerede. Men du kan også prøve Zoom eller Webex. Afprøv platformen inden, så du er sikker på, at den virker optimalt – også på mobil. Og husk, at følg din virksomheds instruktioner om sikkerhedsforanstaltninger. De nævnte platforme er blandt de sikreste.
Artiklen fortsætter efter billedet

#4: Lav en test
Det er altid en god idé at teste dit set-up af inden selve mødet. Hvis du er ny ud i onlinemøder, så afprøv teknik, lyd, lys, lokation, din (salgs)præsentation, visning af slides og evt. deling af din skærm på en kollega inden du afholder det første møde med en ekstern.
Holder du online møder fra hjemmekontoret, er det en god idé lige at tjekke hvad du har i baggrunden på dit videobillede. Et lille tip: Flere af de nævnte platforme har også en funktion til baggrundssløring.
#5: Forbered dig
Dette råd skulle gerne give sig selv. Du skal forberede dig til onlinemødet på samme måde, som var det et fysisk møde. Det er altid god stil at udsende en mødeagenda sammen med et link til onlinemøde platformen. Evt. udsende noget materiale til dine mødedeltagere på forhånd, hvis de skal forberede sig.
#6: Hold møderne korte
Det er en god ide at holde dine onlinemøder korte. Det kan nemlig være vanskeligt at holde koncentrationen, når man skal sidde og se på en PC skærm i længere perioder. Så hold dine møder til max 45. min. Gerne en halv time til dialog og derefter spørgsmål.
#7: Saml op på mødet
Ligesom ved råd 5, så skal dette råd også gerne ligge på rygraden. Du skal naturligvis følge op på dit onlinemøde, som du ville gøre det med et fysisk møde. Send evt. slides og ekstra materiale, måske et mødereferat og hvad du ellers har aftalt med dine mødedeltagere. Og så husk at evaluere mødet. Hvad gik godt? Hvad kan du forbedre til næste gang du skal afholde et onlinemøde.