Ofte stillede spørgsmål om el

Har du spørgsmål vedrørende vores produkter, priser eller andet, kan du måske finde svarene herunder. Du er også altid velkommen til at kontakte kundeservice på 70 55 55 55 eller sende en mail på ewii@ewii.dk

Vi anbefaler...

 

Er du allerede elkunde hos os, og ønsker du at skifte dit elprodukt, kan du springe telefonkøen over ved at gøre brug af selvbetjeningen.

 

Ønsker du at blive elkunde hos os, anbefaler vi, at du bestiller på web. Dette grundet ekstraordinær travlhed på telefonerne. Du har mulighed for at vælge, om du vil have en fast eller en varierende elpris.

 

Vælger du en fastpris aftale på dit el, bestemmer du selv, om elprisen skal ligge fast i 3 måneder med Grøn Standard eller i et helt år med Grøn Fastpris.

 

Vælger du en varierende elprisaftale, ændrer elprisen sig hver time. Her under energikrisen kan elprisen svinge meget, hvorfor det er vigtigt, at du løbende er opmærksom på elprisen time for time, samt er villig til at omlægge dit elforbrug til timerne med en lav kWh pris. Dette gælder for Grøn Indkøbspris såvel som for Grøn Fremtid.

Når du vælger EWII

Du skal vælge EWII som din leverandør af el, fordi du hos os altid får en fair og gennemskuelig elpris. Du får god kundeservice, og adgang til online selvbetjening fra en stabil leverandør af el, med mere end 150 år på bagen. Du får blandt andet:

  • Ingen A/C forudbetaling, men kun forbrugsfaktureret el
  • Ingen binding og ingen skjulte gebyrer
  • Oprettelse til 0 kr.

Det er nemt og hurtigt at skifte til os, som din nye leverandør af el. Du skal blot foretage en bestilling på vores hjemmeside. Så klarer vi resten. Vi sikrer, at der ikke bliver en overgangsfase mellem dit gamle og nye selskab. 

Gennemsigtige produkter og priser

Priser og produkter på elmarkedet kan være uigennemskuelige. Vores priser og produkter og nemme at forstå.

Som kunde hos EWII får du, hvad du ser. Alle omkostninger er inkluderet i den pris, du ser, og vi gemmer ikke noget væk i ”det med småt”. 

Grøn strøm - en af livets selvfølgeligheder

Vi leverer kun grøn strøm, og mener flere elselskaber burde følge vores eksempel. Nemlig helt at fjerne de sorte elprodukter fra hylderne.

Når du får din el fra EWII, er der ingen forudbetaling. 

Du betaler månedligt bagud for dit elforbrug og kun for dit reelle forbrug, hvis din måler er sat op til det.

Sammen med 92 andre el-handlere i Europa har EWII skrevet under på 15 løfter om, hvad vi vil arbejde med fremadrettet i forhold til energi og elektricitet.

Vi lover dig blandt andet:

  • At støtte udvikling af CO2-neutral elektricitet
  • At udvikle elektriske og innovative løsninger, der gør livet lettere for dig
  • At samarbejde med kommuner og regioner for at planlægge og implementere den nødvendige infrastruktur i den grønne omstilling

Løfterne bakkes op af el-branchen i hele Europa med det formål at levere en bæredygtig energifremtid til vores kunder.

Læs alle 15 løfter her

Hjælp til bestilling

Du kan bestille el fra EWII via vores online bestillingsmodul eller ved at kontakte vores kundeservice på 70 55 55 55.

En voksen bruger gennemsnitlig 1.600 kWh om året.

For en gennemsnitsfamilie med to voksne og to børn er et almindeligt elforbrug på cirka 4.500 kWh om året. 

Ja, som elselskab kan EWII levere el i hele landet, da elmarkedet i Danmark er frit.

Derimod kan du ikke selv vælge elnetselskab, altså det selskab der ejer det fysiske elnet, hvor du bor. Det vil være det samme, uanset hvilken elleverandør du vælger.

Se EWIIs aktuelle priser og bestil online eller kontakt vores kundeservice på 70 55 55 55 for råd og vejledning. 

Aftagenummeret er det unikke nummer, der identificerer din elmåler. Det bruges til at udveksle leverandørskifte- og forbrugsoplysninger.

Du finder aftagenummeret på din elregning.

Produkter

Nej. Vi ved godt, at mange andre elleverandører opkræver aconto opgørelser på flere måneders forudbetalt forbrug el på baggrund af et estimat.

Men det mener vi ikke er fair. Vi opkræver derfor altid:

- det forbrugte el
- med tilbagevirkende kraft
- på månedsbasis

Elprisen svinger hele tiden. Derfor kan du ikke ud fra den nuværende elpris vurdere, hvilken elaftale der kommer til at koste dig mindst i det lange løb. Du bør i stedet vælge din elaftale ud fra, om du tror på prisstigninger på elmarkedet, og hvor vigtigt det er for dig at kende din månedlige pris.

​Grøn El til Indkøbspris: Prisen varierer og følger markedsprisen på el

Med Grøn Indkøbspris betaler du en variabel pris, der følger elprisens udvikling time for time. Du vil derfor i nogle perioder betale en højere elpris end den faste elpris, mens andre vil være billigere. Over de seneste år har vores variable produkt været den billigste løsning.

Produktet er et godt valg til dig, som tænker over, hvornår du bruger din strøm eller kan flytte dit elforbrug til de billigste timer på døgnet f.eks. ved at sætte vaskemaskinen til at vaske om natten. 

Grøn Fremtid: Vores grønneste elprodukt

Med Grøn Fremtid får du samme fordele og afregningsform på timebasis som med Grøn Indkøbspris, men med i din elaftale følger en løbende donation til ekstra klimaindsats via direkte støtte til miljøprojekter. 

Grøn Fastpris: Du kender din pris på el

Med Grøn Fastpris låser du din pris og betaler en fast kWh-pris i hele perioden. Med en fast pris ved du præcist, hvad du kommer til at betale i perioden. I et marked med stigende priser, vil der være en besparelse over tid, mens der i et faldende elmarked i gennemsnit betales en lidt højere pris.

Grøn Standard el: Vores mest populære elprodukt

Grøn Standard er til dig, som gerne vil have en elpris, der følger markedet, men som også gerne vil vide, hvad du skal betale hvert kvartal. Her følger elprisen fortsat elmarkedets udvikling, men prisen fastsættes hvert kvartal, så du ved, hvad du skal betale tre måneder frem i tiden. Standard el er en god løsning, hvis du ikke ved, hvad du skal vælge eller ønsker en mellemting mellem Grøn Fastpris og Grøn indkøbspris.

Er du i tvivl om, hvilket elprodukt du skal vælge, så er vores kundeservice klar til at hjælpe dig på 70 55 55 55.

Se mere om vores elprodukter og elpriser.

Nej, hos EWII er der ingen oprettelsesbegyrer på din elaftale.

Bestil din el her

Opsigelsesvarsel er løbende måned + 1 måned.

Opsigelse kan ske på 70 55 55 55 - eller skriftligt, fx via formularen "Skriv til os".

Gå til formularen "Skriv til os"

• Fortrydelsesret: Du har altid 14 dages fortrydelsesret på bestillingen. Dog skal du være opmærksom på, at du ved ønsket om levering af din el-aftale indenfor 14 dage efter din bestilling, samtidig frasiger dig retten til at gøre brug af din fortrydelsesret.

• Opsigelse: Du kan altid opsige eller ændre dit elprodukt med et varsel på løbende måned + en måned.

• Modtagelse af regning: Vi anbefaler, at du tilmelder dig digital post, så du modtager din regning og anden vigtig information direkte i Selvbetjeningen. Ved tilmelding til digital post har du mulighed for gebyrfri betaling ved tilmelding til MobilePay betalingsaftale eller automatisk kortbetaling. Betaling via Betalingsservice koster 5,75 kr. pr. regning og betaling med girokort koster 49 kr. pr. regning.

• Rykkergebyrer: Hvis betalingen sker efter sidste rettidig indbetalingsdato, er EWII berettiget til at pålægge rykker- og inkassogebyrer. Se vores gebyrliste her.


Se vores aftalevilkår her

 

Hos EWII er alle elaftaler med grøn el. Vi sørger for, at din mængde af el bliver leveret fra vedvarende energikilder. 

Læs mere om vores grønne elprodukter

Flexafregning er din mulighed for at blive faktureret for dit el time for time via en såkaldt variabel elpris aftale. Din pris ligger ikke fast, men varierer time for time. Og du faktureres den givne timetakst og -forbrug.

Når du får regningen, vil der kun stå et gennemsnit for perioden. Hvis du gerne vil se, hvordan dit forbrug har fordelt sig, kan du logge på selvbetjeningen eller ringe til vores kundeservice og bede om at få en specificeret regning tilsendt.

Se elpriser time for time

Det er svært at sige.

Hvis størstedelen af dit forbrug ligger i de dyre timer, vil en elaftale med flexafregning måske have indflydelse på din pris i en opadgående retning. Ligeledes vil din pris måske falde, hvis meget af dit forbrug ligger i de billigere timer. Så det afhænger meget af dit forbrug, dit adfærd og din eltype - for sådan en har vi alle sammen

Se din eltype og bliv klogere på, hvilken efaftale der passer dig bedst

Hos EWII arbejder vi på, at det i fremtiden bliver nemmere for dig som kunde at overvåge markedet, og derved udnytte de billige timer optimalt. De fleste af vores kunder kan allerede nu se, hvornår strømmen bruges ved at logge på selvbetjeningen.

Flexafregning betyder kort fortalt, at du vil blive afregnet det, strømmen koster på Nord Pool, som er den elbørs alle i Norden køber el fra. Det betyder, at dit elforbrug fremover bliver aflæst og afregnet på timebasis. Alle andre vilkår gælder, og du vil stadig, som i dag, kun modtage din regning én gang hver måned for dit faktuelle forbrug.

Du vil med flexafregning få mulighed for at påvirke din afregning. F.eks. kan du flytte brugen af vaskemaskine og tørretumbler til de timer i døgnet, hvor strømmen er billigere end i de timer, hvor alle andre bruger strøm.

Du kan se, hvordan priserne bevæger sig hen over døgnet på:

Se elprisen time for time hos EWII

Overgangen til flexafregning kom endeligt i hus i 2020. Nu er det muligt for alle at bestille el til timepriser. 

Du kan se på din regning, om du opkræves el time for time.

Er du kunde hos EWII bliver du flexafregnet, hvis du har elproduktet Grøn Indkøbspris eller Grøn Fremtid.

Priser

En kilowattime er en måleenhed for energi, og bruges på tværs af forsyningsområder. Måleenheden forkortes ofte KWh, som betyder 1 kilowatt-time. 

Med andre ord, er kWh den måleenhed, der benyttes, når der skal beregnes energiforbrug - om det er varme, el eller andet.

Du har brugt 1 kWh el, når du har forbrugt 1000 W over en 1 time.

Læs mere om 1 kWh

Det er nok nemmest at forklare med et par eksempler på, hvornår du har forbrugt en kWh el:

Eksempel 1: El-radiator på 500 W

Når din el-radiator på 500 W har været tændt i to timer, har du brugt 1000 Watt-timer eller 1 kWh.

Eksempel 2: 10 lyspærer af 10 W

Når du har haft tændt lys i 10 stk. 10 W pærer i 10 timer, har du brugt, hvad der svarer til 1 kWh el.

Eksempel 3: 1000 W støvsuger

Når du har støvsuget i 1 time med din 1000 W støvsuger, har du forbrugt 1 kWh el.

Læs også: Så meget koster en kWh

En stor del af din samlede elpris går til afgifter til staten, moms og transportudgifter, som er ens, uanset hvilken elaftale og elleverandør du vælger.

Det er kun den del, der betales til din elleverandør, som du selv kan påvirke.

Elpris og abonnement - til dit elselskab

Betaling for el til din elleverandør er fordelt på dit elabonnement, som er en fast månedlig ydelse, og på din kWh-pris. Vi har en lav abonnementspris og nogle af markedets laveste elpriser på grøn strøm – uden binding og uden ekstra gebyrer.

Læs mere om elprisens sammensætning

Overvejer du at skifte elleverandør, er det vigtigt, at du ikke kun sammenligner kWh-prisen, men også din abonnementspris og de forskellige gebyrer, som du betaler i dag.

Det er altid svært at give en præcis pris på 1 kWh, fordi det afhænger af dagsprisen på strøm og hvor meget du betaler til dit elnetselskab i skatter, afgifter og transport.

Det afhænger i høj grad også af hvilken elaftale du har valgt, og størrelsen af på dit abonnement.

Mange tror, at prisen på el er den samme uanset hvilken leverandør du vælger. Det er ikke rigtigt. Der er forskel på el - både i pris og i indhold. F.eks. kan du vælge at få din strøm som grøn strøm fra de vedvarende energikilder. Med den beslutning følger et tillæg. 

Se vores priser på en kwh

Elprisen er en kompleks størrelse, der er sammensat af to dele. Afgifter og den rå el pris:

Afgifter er der tre af.

  1. Transportomkostninger til dit elnetselskab, der driver elnettet i det område du bor. Transport dækker over levering af el via kabelnettet og udgør også ca. en femtedel af din elregning.
  2. Afgifter til staten, som dit elselskab opkræver på vegne af staten, der udgør knapt halvdelen af din elregning.
  3. Moms

De tre afgiftstyper udgør en stor del af din regning.

Den rå elpris er der kun en af. Størrelsen på den del afhængig af hvilken elaftale du har valgt. Det er primært ændringer i den, der slår igennem på størrelsen af din elregning.

Se mere om sammensætningen af elprisen

Ved at tilmelde og betale din regning via MobilePay betalingsaftale eller automatisk kortbetaling, er der ingen betalingsgebyr. Læs om gebyrfri betaling.

Med en betalingsaftale undgår du desuden at komme til at betale din regning for sent.

I princippet er strømmen billigere om natten, da vi sover og derfor generelt har et lavere forbrug.

For at du vil kunne få glæde af, at elprisen er billigere om natten, skal 3 forudsætninger dog være opfyldt:

  1. Du skal flytte dit strømforbrug til om natten
  2. Dit elnetselskab skal kunne rapportere dit elforbrug time for time, via din fjernaflæste elmåler
  3. Din elleverandør skal kunne afregne dit elforbrug på timebasis med et variabelt elprodukt

Tjek om du har den rigtige elaftale

Levering

Tilmelding af ny installation eller ændringer af bestående installationer foretages altid af en autoriseret installatør. Autoriserede installatører skal anvende den elektroniske installationsblanket. Her vælger du også din fremtidige elleverandør.

Når du køber strøm hos EWII, kan du bruge den elmåler, som allerede findes i din bolig. Den er opsat af dit elnetselskab. 

Uanset om den er digitalt aflæst eller om du manuelt aflæser dit forbrug og indsender det til dit elnetselskab, vil vi hos EWII automatisk få information om dit strømforbrug. Det skal vi bruge til at sende dig en elregning.

Meld flytning

For el gælder det, at til- og fraflytning skal meddeles til EWII senest senest 7 hverdage før flyttedatoen - og gerne så tidligt som muligt, dog tidligst 2 måneder før flyttedatoen. Du kan melde flytning herunder eller du kan kontakte vores kundeservice på 70 55 55 55.

Meld flytning til EWII

Hvis du skal flytte, vil vi meget gerne vide besked.

Her på siden kan du melde flytning til os online. Når du flytter fra én adresse til en anden, skal vi opgøre det samlede elforbrug for den adresse, som du fraflytter – og sende en endelig regning, som kun vedrører den adresse, som du er flyttet fra.

Det er vigtigt at melde din flytning, så vi kan sørge for, at dit el bliver flyttet til din nye adresse.

Meld din flytning her

Fuldmagt

For at en anden person kan rette henvendelse på dine vegne, skal EWII modtage en fuldmagt for at overholde Persondataloven.

Du giver en anden person fuldmagt ved at logge på selvbetjeningen.

Når du er logget ind, så tryk på ”Min profil” og vælg derefter ”Mine oplysninger.” Under ”Tildel andre adgang” vælger du at give fuldmagt ved trykke på ”Giv fuldmagt”. Når du har udfyldt de oplysninger, der kræves, så har du givet fuldmagt til personen.

Du kan også oprette en fuldmagt ved at klikke på dette link, udfylde fuldmagten og sende den til os på ewii@ewii.dk eller til Kokbjerg 30, 6000 Kolding.

Når du på Selvbetjeningen vælger ”Min profil”, ”Mine oplysninger”, kan du klikke på ”Tildel adgang”. Her får du et skema, hvor du kan udfylde hvem og hvad de må have adgang til på Selvbetjeningen.

For at opfylde Persondataforordningen, er det nødvendigt, vi modtager en fuldmagt, før vi kan foretage en flytning af el for en anden.

Du kan nemt oprette en fuldmagt ved at klikke på dette link, udfylde fuldmagten og sende den til os på ewii@ewii.dk eller Kokbjerg 30, 6000 Kolding.

Det kan de - men kun ved at udfylde fuldmagt for tilmelding af el fra tredjepart.

Som udganspunkt vil fuldmagtsgiver få produktet Grøn Standard, der er en elpris der følger elmarkedet, men fastsættes kvartalvis - så du ved hvad du skal betale.

Regning

Selvbetjeningen kan du:

  • Se dit elforbrug og følge udviklingen
  • Tilmelde forbrugsovervågning (kræver fjernaflæst elmåler)
  • Se dine regninger og årsopgørelse
  • Tilmelde dig til vores driftsinfoservice (SMS/e-mail) - gælder kun i Trekantområdet
  • Skifte eller tilkøbe produkter

Du logger ind med NemID samt kundenummer og pinkode, som du finder på din seneste regning.

Vi tilbyder at kunne fakturere dig via e-mail.

Som kunde hos EWII bliver du afregnet én gang om måneden. Det betyder i praksis, at du først betaler for dit elforbrug, når du har haft forbruget. Abonnementsopkrævningen sker månedligt for alle forsyningsarter, som er el, fibernet, vand og fjernvarme.

Bemærk, at der kan være andre afregningsintervaller for kunder med solcelle- og jordvarmeanlæg. Kontakt vores kundeservice på 70 55 55 55 for mere information.

Du skal kontakte EWII på 73 63 30 80 i vores åbningstider

Bemærk, at en genåbning først kan ske, når restancen og sikkerhedsstillelse er betalt til EWII samt når der er indgået en ny kontrakt om levering af el. Der vil efterfølgende blive faktureret lukke-og genåbningsomkostninger. For at genåbningen kan ske samme dag, skal der aftales genåbning senest kl. 10.30. Hvis genåbningen aftales efter dette tidspunkt, vil den finde sted den næstkommende hverdag. Det er desværre ikke muligt at få genåbnet i weekenden eller på helligdage. 

Bemærk venligst, at for at vi kan genåbne for jeres el, er det nødvendigt, du er til stede på adressen, når montøren kommer.

Afhængig af korttype, vil der nogle gange blive reserveret 1 kr. for at sikre, at der er adgang til kortet. Vi trækker naturligvis kun det, den enkelte faktura lyder på.

Solceller

Som solcellekunde faktureres du månedligt, medmindre du er i såkaldt nettoafregningsgruppe 6. Så faktureres du en gang årligt.

Hvis du overvejer at ændre på din solcelleordning, beder vi dig kontakte Energistyrelsen for at høre mere om dine muligheder.

Du kan via selvbetjeningen følge med i, hvor meget strøm du aftager fra elnettet, samt det overskud af strøm, som du leverer til elnettet fra dit solcelleanlæg.

EWII kan ikke se din fulde produktion, men du har mulighed for at følge med på den inverter, der er sat på dit anlæg.

EWII er ikke en produktionsleverandør. I Danmark er der kun enkelte produktionsleverandører.

Du kan finde en oversigt over de udbydere, der tilbyder at købe overskudsproduktion fra solcelleanlæg, på energinet.dk

Alle elselskaber er i gang med at udskifte fasemålere til summationsmålere. Hvis du er i tvivl om hvilket måler du har, kan du kontakte dit nuværende leverandør af el, som på dine vegne kan lave en anmodning til dit netselskab.

Spørgsmål til din el eller din elmåler

Hvis strømmen også er gået hos naboerne eller i gadelyset, er fejlen sket i forsyningsnettet. Fejlen kan allerede være registreret af det relevante netselskab. Du kan via nedenstående link søge på din adresse og se om fejlen er registreret:

Se kort med information om driftsforstyrrelser på el

 

Hvad gør jeg ved strømsvigt, hvor alle boligens installationer er mørklagt?

Er hele boligen mørklagt, er det HFI/HPFI-afbryderen i gruppetavlen, der har slået fra. Prøv først at tænde for afbryderen igen. Kommer strømmen tilbage, er der ikke fejl i installationen.

Hvis afbryderen ikke kan trykkes ind, skal du slukke for alle sikringsgrupper på gruppetavlen. Tænd derefter for HFI/HPFI-afbryderen - og derefter for én gruppeafbryder ad gangen. Når HFI/HPFI-afbryderen igen slår fra, har du fundet den fejlramte gruppe. Du skal derefter slukke for gruppeafbryderen, tænde for HFI/HPFI-afbryderen og gå videre med fejlfinding, som du vil gøre, når en sikring er sprunget.

Har du stadig ikke strøm, er der sandsynligvis en fejl i boligens faste installation. Fejl i den faste installation bør repareres af en autoriseret elinstallatør.

Udover strømforbruget (kWh) giver måleren også en række andre oplysninger. I højre side af displayet kan du se fase- og strømretning for hver fase, som kan bruges til at indikere, om der er spænding på alle faser.

Download målervejledningen til din fjernaflæste elmåler:

Målervejledning Model E120GiME 

Målervejledning Model E120GiME (udvidet vejledning)

Målervejledning ZMD

Kontakt EWII Driftsovervågning på 73 63 30 50. Såfremt skaden er lille, og forsyningen ikke er afbrudt, så er det omkostningsfrit for dig eller dit firma. Vi reparerer graveskaderne og undgår dermed, at småskader udvikler sig til større og mere omkostningsfulde skader.

Et aftagenummer er et unikt 18 cifret ID-nummer, der identificerer din elmåler. Aftagenummeret ændrer sig aldrig.

Hver eneste elmåler har et unikt 18 cifret nummer, der kaldes for et aftagenummer, målepunkt og målepunkts ID.

Et aftagenummer er IKKE det samme som installationsnummer eller målernummer.

Du kan finde dit aftagenummer på din elregning eller på eloverblik.dk. Derudover kan du også finde din webadgangskode på din regning.

På eloverblik.dk logger du ind med MitID. Her kan du både finde dit aftagenummer og se hvilken elleverandør du har.

Grøn strøm

Miljøvenlig energi er bl.a. sol- og vindenergi. Det er energi, der skabes naturligt og indsamles gennem solceller og vindmøller.

Ja, og nej. Forvirret?

Ingen kan garantere, at strøm er grønt i din stikkontakt i det øjeblik, du bruger det. Man kan nemlig ikke sortere i strøm i det danske elnet. Den strøm der kommer ud af din stikkontakt er den samme ligemeget hvilket elprodukt eller leverandør af el, du bestemmer dig for at have.

Men ved at indkøbe oprindelsescertifikater svarende til hele dit elforbrug, udligner vi den udledning af CO2, som dit strømforbrug skaber. Og det i en mængde, der berettiger os til at gøre brug af forbrugerombudsmandens mærkningsordning for grøn strøm. Den såkaldte bladmærkningsordning.

Grøn Strøm kommer fra flere forskellige vedvarende energikilder, hvor udbydere der tilbyder vindstrøm skal kunne dokumentere, at samme udelukkende er baseret på energi fra vindmøller.

Og det bliver svært - hvis ikke ligefrem umuligt. Al strøm blandes sammen i elnettet, inden det lander hos dig i dit hjem. 

I efteråret 2020 trådte nye retningslinjer for mærkning af grønne elprodukter i kraft. Det er ikke længere nok at kalde sit el for grønt. Udbyderen skal kunne dokumentere sin grønne strøm.

Betegnelsen grøn strøm er underlagt dokumentationskrav fra Forbrugerombudsmanden, og er derfor din garanti for bæredygtig el. Mærkningen består af grønne blade.  

  • 1 blad betyder, at strømmen er baseret 100 % på vedvarende energikilder.
  • 2 blade betyder, at foruden at strømmen leveres 100 % fra vedvarende energikilder, så foretager udbyderen yderligere klimatiltag med en ikke ubetydelig klimaeffekt.

Elprodukter fra EWII har som minimum 1 blad. En enkelt har 2 blade

Læs mere om vores grønne elprodukter

Grøn el er elprodukter, der er produceret på vedvarende energikilder. Vedvarende energikilder er f.eks. vindmøller, solceller og vandkraft. Vedvarende energikilder adskiller sig fra fossile brændstoffer, som f.eks. kul, gas og olie, ved at udlede markant mindre CO2.

Læs mere om vedvarende energi her

Forbrugerombudsmanden godkendte i efteråret 2020, at man må kalde el baseret på vedvarende energikilder for grøn el. 

Grønne certifikater er et andet ord for de oprindelsescertifikater på el fra vedvarende energikilder, som Energinet udsteder i forbindelse med produktion af grøn strøm. 

Når en producent f.eks. producerer 1000 kWh solenergi fra solceller, får producenten udstedt et certifikat fra en såkaldt TSO (Transmission System Operator). De har bl.a. til opgave at sikre og dokumentere, at leverancen af strøm kommer fra vedvarende energikilder.  

I Danmark udstedes disse garantier af Energinet. Certifikaterne kan så tilkøbes af leverandøren af el.

Energinet dokumenterer certifikatets ægthed, og EWIIs revisor dokumenterer, at antallet af købte certifikater er korrekt i forhold til den solgte mængde el. 

EWII bruger naturligvis også selv Grøn Strøm. Derudover har vi valgt at nedlægge vores naturgasforretning, og erstatte den med grøn varme fra varmepumper. Vi har selv installeret varmepumper som varmekilde, og har som virksomhed dermed reduceret vores udledning af CO2 med 175 tons årligt.

Læs mere om varmepumper til privat eller varmepumper til erhverv

Vi ville gerne omlægge vores bilpark til elbiler. Idet at nutidens elbiler har begrænset lastkapacitet, og endnu ikke kan trække større trailere, er tiden dog endnu ikke moden. I stedet tester vi i samarbejde med Solar og Autocentralen, om solceller på taget af vores montørbiler kan bidrage med tilstrækkelig strøm til det arbejde, der udføres i bilerne.

Privat 
Merprisen for grøn el er 1,875 øre inkl. moms pr. kWh. i 2022. En gennemsnitlig dansk husstand bruger ca. 4.500 kWh på et år, så grøn el vil stå i ca. 7 kr. pr. md. ved et gennemsnitsforbrug. 

I 2023 stiger denne pris til 3,75 øre inkl. moms pr. kWh.

Erhverv 
Merprisen for grøn el pr. kWh er 1,5 øre ex. moms i 2022. I 2023 stiger denne pris til 3 øre inkl. moms pr. kWh.

Er du erhvervskunde, har du mulighed for at vælge Vindstrøm i stedet for grøn el, og har desuden mulighed for at få et certifikat tilsendt, som kan printes og udstilles.

Elproduktion fra vedvarende energikilder, der omfatter el produceret fra vind, vand, sol, biogas og biomasse samt den bionedbrydelige andel af affald, er kendetegnet ved ikke at medføre CO2-emission.

Elproduktion fra vind, vand og sol er helt emissionsfri, mens der ved brug af biogas, biomasse, affald og fossile brændsler (kul, olie og naturgas) dannes en række emissioner til luften og restprodukter. Men ikke kuldioxid.

EWII har ingen ambition om at gøre brug af muligheden for biomasse. Vi forventer, at vores grønne strøm de næste par år består af vindstrøm, vandkraft og solenergi.

Hvis du ønsker mere viden om hvilke energikilder din strøm kommer fra, kan du læse mere i de lovpligtige eldeklarationer på el.

Hos EWII er vi vilde med, at grøn el kan gøre en forskel i den grønne omstilling af vores samfund. Derfor vil vi gerne - sammen med dig som elkunde - sørge for, at flere vælger den grønne el, og dermed er med til at sørge for en bæredygtig fremtid.

Vi er nysgerrige på, hvad vi kan drive det til sammen. Vi tager ansvar, men har brug for fællesskabet for at lykkedes. EWII alene kan ikke gøre Danmark mere grøn. Vi har brug for din hjælp.

Dårlig samvittighed over tændte lys og tvivl om energiforbrugets type og størrelse fylder hos mange. Måske ikke i hverdagen, men når vi finder et roligt øjeblik og tænker over det. Viljen til at ’ville gøre noget’ for klimaet er der, men en personlig indsats kan virke utilstrækkelig i det større billede. 

Når du vælger grøn el hos EWII, gør du noget godt for miljøet, når du tænder for din stikkontakt. Du bliver en del af det grønne fællesskab af elkunder i EWII, hvis samlede elforbrug skal dækkes af el fra vedvarende energikilder. Jo flere kunder der efterspørger bæredygtigt el, jo mere grøn el fra vedvarende energikilder produceres der.

Vælger du EWII til som leverandør af din el, er du samtidig med til at sikre, at en større mængde af strømmen i det danske elnet skifter farve fra sort til grøn.

Hos EWII har vi valgt udelukkende at tilbyde grøn el for at støtte op om den grønne omstilling, og på sigt udfase den miljøskadelige energi fra fossile energikilder. Den såkaldte sorte el.

Kun via fællesskabet opnår vi den fair pris for de grønne certifikater, der er med til at sikre produktionen af vedvarende energi til det danske elnet. 

Hvis du i dag modtager en specificeret regning, vil prisen for Grøn Strøm fremgå på en separat afregningslinje. Ønsker du dette, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice på 70 55 55 55, eller skrive til os.

Merprisen for Grøn Strøm for private er 1,875 øre/kWh inkl. moms. For erhverv er tillægget 0,65 øre ex. moms.

Ja. EWII tilbyder blandt andet klimavenlige varmepumper og lynhurtigt fiberbredbånd til private. Men hvis du er på udkig efter et elprodukt, der ikke er grønt, kan vi desværre ikke hjælpe dig. 

EWII ønsker at gøre en forskel i den grønne omstilling. Vi opnår den største klimavirkning i fællesskab med vores kunder. Langt de fleste danskere er interesseret i at nedbringe deres CO2 aftryk. Når alle kunder hos EWII står sammen, forbliver vores priser på grøn strøm konkurrencedygtig i forhold til markedet generelt.

Når du køber Grøn Strøm hos EWII, kommer din grønne strøm fra de vedvarende energikilder.

Vedvarende energi er de energikilder, der ikke er baseret på energi fra de fossile energikilder. Hos EWII har vi valgt, at den grønne strøm baseres på el fra vindmøller, vandkraftværker, solcelleanlæg eventuelt suppleret af biomasse. 

EWII køber og dokumenterer den leverede mængde el med oprindelsescertifikater, de såkaldte GoO eller Guarantees of Origin certifikater. Disse sikrer, at din strøm er grøn strøm.

Grøn strøm hos EWII leveres fra vedvarende energikilder. Det betyder dog ikke, at du får 100 % grøn strøm i din stikkontakt. Men du er med til at øge andelen af vedvarende energi i det danske elnet.

Sådan foregår det

  1. Den vedvarende energi kommer fra ikke fossile energikilder, der producerer strøm. Det kan f.eks. være fra vindmøller, solceller eller vandkraft.
  2. Strømmen transporteres herefter ind i det danske elnet.
  3. Den grønne strøm bliver blandet og udbudt sammen med alle andre produktionsformer for el, så det ikke er muligt at skille ad længere.
  4. På elbørsen bliver strømmen så udbudt til salg - altså uanset hvordan strømmen er produceret.
  5. Strømmen køber de forskellige leverandører af el, herunder også EWII, og sælger den videre til dig.
  6. Mængden af sort strøm, der uundgåeligt leveres i din stikkontakt, kompenserer vi for ved køb af oprindelsesgarantier udstedt af Energinet.

Selvom den strøm du bruger lige nu er et blandingsprodukt, så kompenserer vi dit sorte forbrug. Og derfor kan vi kalde vores strøm for grøn. 

Ved tilkøbet af grønne oprindelsesgarantier bidrager vi til, at produktionen af grøn strøm forøges. Jo flere, der køber el fra de vedvarende energikilder, jo mere af det samlede el i elnettet vil være grønt.

Læs mere om vores grønne strøm

Det blæser, og forholdene for strøm fra vindmøllerne er til stede. Måske endda perfekte. Alligevel står vindmøllerne stille. Hvorfor?

Desværre er det ikke et spørgsmål, som EWII har indflydelse på.

Når der er overkapacitet af strøm i Tyskland, betaler man for, at vindmøllerne stopper i Danmark, så tysk strøm kan kanaliseres over grænsen. Der er ikke kapacitet i det tyske net til at sende strømmen mod syd, og i Tyskland er det ikke tilladt at bremse vindmøllerne, hvis de kan producere, men de samme regler gælder ikke i Danmark.

 

Kvinde sidder foran pc

Regning

Forstår du din regning?

Se eksempler på de regninger du kan modtage fra EWII. Vi forklarer udtryk og informationer.